RECENSIE: NOFX - Cokie the Clown

NOFX – Cokie The Clown
2010-04-06 Momenteel is het al ruim 27 jaar geleden dat NOFX ontstaan is. Sindsdien hebben ze al tal van albums en EP’s uitgebracht. Het Californische punkrock kwartet wordt vaak in één adem genoemd met generatiegenoten The Offspring en Green Day, NOFX brak echter nooit door in de mainstream muziek, omdat ze weigerden hun clips te laten afspelen door MTV. Voor de liefhebbers staan ze sindsdien echter garant voor ijzersterke albums. Cokie the Clown is een EP bestaande uit songs die niet werden toegevoegd op de in 2009 uitgebrachte plaat Coaster. Maar betreft het nu de restjes of het toetje?

De heren van NOFX staan erom bekend dat ze zichzelf niet al te serieus nemen. Ze durven de draak steken met de hedendaagse maatschappij en zijn de vrolijkste punkrock band van het moment. De naam van de plaat is zeer goed gekozen. De eerste song en titeltrack begint toepasselijk met een clownsdeuntje en vanaf daar begint de stevige punkrock. Deze keer echter geen invloeden uit de ska, reggea of jazz. De vijf nummers volgen elkaar pijlsnel op en in minder dan twaalf minuten ben je door de hele EP heen. De nummers geven wat meer inzicht in het leven van zanger Fat Mike, zo gaat ‘Straight Outta Massachusetts’ over zijn verhuis naar California en ‘Fermented and Flailing’ handelt over zijn politieke ideëen. Het laatste liedje is de acoustische versie van het op Coaster verschenen ‘My Orphan Year’. De tekst hiervan is niet altijd even poëtisch, maar de dramatische inhoud weet de luisteraar toch te raken. Voor ‘Cokie The Clown’ is zelfs een, weliswaar zeer goedkope, videoclip gemaakt waarin Fat Mike mensen beetneemt verkleed als clown. Deze zal je uiteraard niet op TMF te zien krijgen.

Volgens de leden zelf stonden deze songs niet op Coaster omdat ze eenvoudigweg te goed waren. Dit is echter een beetje overdreven. De kwaliteit moet zeker niet onder doen voor het volledige album, maar veel verschil merk je niet, alles werd immers tezamen opgenomen. Cokie the Clown is leuk toetje zonder spraakmakende of memorabele hits.

Eerdere recensies van NOFX:
- 17-06-2009: Coaster;
- 17-12-2007: They've Actually Gotten Worse Live!