RECENSIE: Chris and Thomas - Land of Sea

Chris Laney – Only Come Out t Night
2010-04-29 Land Of Sea, het debuut van de Californische Christopher Anderson en Thomas Hien (Chris and Thomas), dateert eigenlijk alweer uit 2007. Hoewel de recensies ten tijde van het verschijnen overwegend positief waren, heeft het kennelijk toch even geduurd voordat het album Europa kon bereiken. Waarom is mij totaal onduidelijk, want de kwaliteit die het duo hier laat horen kan prima mee met de vele concurrenten.

De liedjes van Chris and Thomas zijn sterk geënt op de Amerikaanse westkust-pop uit de jaren ’60 en de Britse folk uit de jaren ’70. Namen die je dan te binnen schieten zijn die van bijvoorbeeld Crosby, Stills, Nash & Young, The Byrds (de ingetogen songs) en Simon & Garfunkel. Temeer ook omdat dé kracht van het duo de prachtige samenzang is. Qua liedjes hellen de invloeden af en toe ook over naar meer recente decennia. Zo is de zanglijn in de coupletten van ‘Broken Chair’ nagenoeg gelijk aan die van Wang Chung’s ‘Dancehall Days’. Wie kent ‘m nog, een van dé megahits uit 1984? Kan ook toeval zijn natuurlijk. Het licht hypnotiserende ‘Take These Thoughts’ had zo van José Gonzalez kunnen zijn. Maar dat heeft dan weer meer met het arrangement van het gitaarspel te maken. En bovendien zijn ook diens invloeden sterk verankerd in de jaren ‘60/’70. Een andere naam die me te binnen schoot bij beluistering van dit debuut was die van Fionn Regan. Kortom: bij Chris and Thomas moet je niet aankloppen voor vernieuwingsdrang. Maar wat geeft dat, als de liedjes zo fraai worden uitgevoerd. En als de stemmen zo mooi bij elkaar klinken, waarbij vooral de lage stem net even dat extra randje aan de liedjes geeft.

Het enige dat je kunt aanmerken op dit album, is dat de liedjes nog niet allemaal even goed blijven hangen. Als je niet oppast, glijdt het album zelfs stilletjes aan je voorbij. Als de heren eraan gaan werken om meer memorabele songs te pennen, dan gaat het helemaal goed komen met ze.
Recensent:Chris Dietzel Artiest:Chris and Thomas Label:Groove Attack
Skybicycle - My Machine

Skybicycle - My Machine Skybicycle is een band uit Schouwen-Duiveland die in 2008 werd opgericht...