RECENSIE: het Gloren - Glorie 123

Het Gloren - Glorie 123
2010-05-07 Soms duurt het even, soms duurt het langer, maar vroeg of laat zal alles nagedaan worden. De afgelopen tien jaar zagen we het bij Senseo, ebook-readers en downloadsprogramma’s. Muzikaal gezien zag je het bij The Strokes, Acda en de Munnik, maar nu ook bij Spinvis. Het Gloren is niet alleen qua stem en uitvoering gelijk aan de band, zelfs de titels die ze aan hun nummers meegeven komen rechtstreeks uit het gedachtegoed van Erik de Jong. ‘Zomerdagen Oosterwind’ mag dan anders bekken dan ‘Dagen van gras, dagen van stro’ de overeenkomst lijkt me niet zo ver gezocht.

Nou heeft Spinvis natuurlijk nooit alleenrecht gehad op zijn genre en bevinden bands zoals Roosbeef en Meindert Talma & The Negroes zich soms ook in het kielzog van de Nieuwegeinse zanger, toch flikt Het Gloren het om veel te dicht bij te komen. Waarom vind ik dat: tijdens het beluisteren van Glorie 123 heb ik meermalig het gevoel dat ik in de maling wordt genomen. Dat het niet klopt. Dat iemand anders de nummers van Spinvis aan het opnemen is geweest.

Toch is het niet zo als ik naar de line-up van de band kijk: Floris Schama zit hier achter in combinatie met een deel van de leden van We vs Death en de zus(?) van Floris voor de vrouwenvocalen. Dat kan letterlijk twee dingen betekenen: of je bent woedend op de band om haar vrijpostigheid, of je bewondert de band om ditzelfde gegeven. Tijdens het beluisteren van Glorie 123 veranderde ik langzamerhand van boos naar verwonderd. Bijvoorbeeld het mooi ingespeelde ‘Als je lacht’ dat heel minimalistisch ondersteunt wordt met bas, zang en achtergrondzang beklijft behoorlijk. Ook de Leonard Cohen-achtige aanloop naar sommige nummers, zoals ‘Het schetsen van een zomerdag’ zijn van hoge kwaliteit.

Wat ik Het Gloren dan ook wil verzoeken is om met hun muzikale schip een kleine ruk naar links of rechts te nemen. Het is nu nog teveel een kopie, maar je hoort goed dat er wel degelijk een eigen geluid in Het Gloren zit. Al is het maar om de manier waarop Schama fluistert.
Recensent:Erik Oudman Artiest:het Gloren Label:Beep! Beep! Back up the Truck
We Have Band - WHB

We Have Band - WHB We Have Band bestaat uit Thomas W-P, Dede W-P en Darren Bancroft, drie...