RECENSIE: The Yards - You Damn Right

The Yards – You Damn Right
2010-05-09 Alsof je de platenkast van je ouders hebt omgegooid. Zo ongeveer kun je de luisterervaring van het debuut van The Yards waarschijnlijk het beste omschrijven. De Brabantse band knipoogt duidelijk naar enkele grote namen uit het verleden, maar dan wel zonder dat het naar plagiaat neigt.

De basis van veel liedjes van dit debuut ligt opgesloten in de laidback groove van de ritmesectie of de gitarist. De liedjes bevinden zich hierdoor veelal in het grensgebied van blanke soul en lichte funk, waarbij de balans iets meer doorslaat naar de soulkant. De groove, in combinatie met de aangename stem van Paul Zoontjens, zorgt ervoor dat namen als Boz Scaggs en J.J. Cale je te binnen schieten. Maar op andere momenten komen ook invloeden van grootheden als Elvis Costello en Paul McCartney bovendrijven. Luister bijvoorbeeld eens naar ‘You Amaze Me’. Zowel de sfeer als de zanglijn van dit liedje hadden zo van de Britse Elvis kunnen zijn.

Het knappe aan You Damn Right is, dat meer dan de helft van het album live in de studio is ingespeeld. Het geeft een aantal liedjes op het album een absolute meerwaarde. Zo klinkt het fraaie ‘Laura’ alsof het in de hoek van je kamer uitgevoerd wordt. En ook het funky ‘High Believer’ weet net even wat lekkerder binnen te komen omdat het die live feel heeft. Daartegenover staat dan ‘I’ll Send You A Postcard’, dat de nodige productie heeft gekregen. Zo is dit prijsnummer mooi ingekleurd met een passende blazerssectie, om de laatste 1,5 minuut los te barsten in een swingende percussieve outro. Bassiste Sophie van Schaik maakt in dit stuk meteen duidelijk dat zij haar instrument uitstekend beheerst. Sowieso is duidelijk aan het album af te horen dat de band de nodige optreed ervaring heeft.

De conclusie moge duidelijk zijn: You Damn Right is een lekker, fraai verzorgd plaatje dat het verdient om gehoord te worden. In juni speelt The Yards in de kwartfinale van de Grote Prijs van Nederland in Den Bosch. Dat zegt natuurlijk al iets over de kwaliteit van deze band.
Recensent:Chris Dietzel Artiest:The Yards Label:Eigen Beheer
Rene SG - Speedcola

Rene SG - Speedcola Rene SG is wellicht een van de meest karakteristieke bands van Nederland....