RECENSIE: Sick Of It All - Based on a True Story

Sick Of It All – Based On A True Story
2010-05-16 Elke muziekstijl heeft zijn eigen iconen. Voor de New Yorkse Hardcore Punk is Sick Of It All niet alleen een van de grondleggers, de band is na bijna vijfentwintig jaar zelfs nog steeds actief. Het is alweer vier jaar geleden dat ze het twintigjarig bestaan vierden met een album en sindsdien is er niets nieuws uitgebracht. Dit houdt niet in dat de band in die vier jaar stil heeft gezeten, ze zijn druk op tour geweest en na de relatief lange stilte is Based On A True Story, het negende studioalbum uitgebracht. Voor dit negende album zijn de heren een kleine vier weken de studio ingedoken met Tue Madsen, een bekende Deense producer van metal muziek. Madsen was eerder ook al verantwoordelijk voor het achtste album van Sick Of It All getiteld Death to Tyrants.

Wanneer een band zo lang bezig bezig is als Sick Of It All kan de muziek twee kanten op. Het kan hetzelfde blijven klinken en daardoor voorspelbaar en saai worden, of de band kan nieuwe uitdagingen zoeken, het over een nieuwe boeg gooien en zich daardoor vervreemden van de fans van het eerste uur. Gelukkig doet het New Yorkse viertal op hun nieuwe album wat er van ze verwacht wordt zonder in herhaling te vallen. Veertien nummers strak gecoördineerd raggen en steeds ruim binnen de drie minuten weten te blijven. Het korte instrumentale stuk ‘Braveheart’, wat als vijfde nummer op de cd staat was echter beter op zijn plek geweest als intro op een rock album. Het staat dus niet alleen op de verkeerde plek, maar eigenlijk ook op het verkeerde album. Voor de rest is er op deze cd geen enkel nummer te noemen wat niet past. Er is veel variatie op het album en er is voor iedereen wel wat te vinden. Harde nummers zoals ‘Bent Outta Shape’, maar ook nummers die lekker mee te brullen zijn, zoals ‘A Month Of Sundays’ en ‘Dirty Money’. Er is een ontzettende beheersing van de instrumenten en alles wordt zoals het hoort: erg strak ingespeeld en gezongen.

Of je nu al sinds jaar en dag een fanatieke fan bent, lang geleden al bent afgehaakt of misschien zelfs nog nooit kennis genomen hebt van punk/ hardcore; deze cd is de moeite waard. Met het album haal je een prototype hardcore cd in huis. De grondleggers blijken na bijna een kwart eeuw dan ook nog steeds een grote speler in het genre. Het is erg goed om te zien dat de heren ook op hun voor punk begrippen hoge leeftijd nog steeds maatschappijkritisch zijn en zich op kunnen winden over de wereld om hen heen.
Recensent:Willem Swinkels Artiest:Sick Of It All Label:Century Media
Kivimetsän Druidi – Betrayal, Justice, Revenge

Kivimetsän Druidi - Betrayal, Justice, Revenge Kivimetsän Druidi is na haar debuutplaat uit 2008 behoorlijk aan het touren...