RECENSIE: J-stars - Skadilemma

jstars-skadillema
2005-05-19 Ik ben meestal niet zo weg van Nederlandstalig ska. Niet omdat ik iets heb tegen dat Nederlandstalige, gewoon omdat de ska vaak niet enorm boeiend is. Gelukkig zijn er altijd uitzonderingen.

Bij het horen van de CD Skadilemma van de J-Stars denk ik “dit klinkt best lekker!” en “dit klinkt bekend”. Waarom het zo bekend klinkt is snel duidelijk: dit is de nieuwe skaband van Johan Steevens, voorheen de frontman van de Beatbusters. Tijdens het samenwerkingsproject tussen de Beatbusters en Nederhopper Def P van de Osdorp Posse kwam Johan Steevens tot de conclusie dat het hem beter afgaat zich uit te drukken in Nederlandstalige teksten. Hij richtte een nieuwe skaband op, J-Stars, waarmee hij zich uitsluitend wil richten op Nederlandstalige ska. Up-tempo ska waarbij vooral plezier voorop staat.

Gelijk bij het eerste nummer, Sukkel, wordt al duidelijk dat het de J-Stars niet gaat om diepgaande teksten. Zoals gezegd, plezier staat voorop. Dit blijkt niet alleen uit de vrolijke melodietjes van de vele nummers, maar ook uit de grappige teksten. In het nummer Groot Kind is de blazerssectie goed te horen, ook dit nummer is lekker up-tempo. Het wordt gevolgd door het nummer Zoveel, een reggae nummer over de vele plannen die je maakt maar nooit uitvoert.

Het is niet erg moeilijk om te raden waar het nummer Popster over gaat: Plastic pop á la Idols. Dit nummer is geschreven samen met Beatbusters drummer Marco, met een grote knipoog naar idolen die worden aanbeden door 12- tot 13-jarig meisjes “Geen meisje wou met mij, nu staan ze in de rij, te brullen en te gillen, maar liever zou ik met een jongen willen”. Het onderwerp is niet nieuw, maar het is wel een grappig nummer. Met een bijdrage van Osdorp Posse’s Deegmeester Daan, die laat horen dat ‘ie scratchen kan. Voor veel mensen zal het bekend zijn: je wordt wakker, ligt in je bed met knallende koppijn, je af te vragen wat je in godsnaam hebt gedaan de vorige avond. Tot overmaat van ramp loopt je wekker te loeien als een alarm omdat je op moet staan. Ook Johan Steevens heeft hier wel eens last van, te horen aan het nummer Ziekmelding, waarin hij zingt “Het is een prachtige dag voor een ziekmelding”. Een nummer wat vanwege de tekst wel eens aan zou kunnen slaan.

Iets wat op een ska album zelden ontbreekt is een cover van een bekend ska nummer. Op Skadilemma is dit een nummer van Vin Gordon, waarin wederom de blazers-sectie goed te horen is.Een nummer wat bij mij erg goed blijft hangen is Fanatieke Hond, wellicht omdat het langzame nummer opvalt vergeleken bij de rest van de CD. Een nummer waarbij je Steevens hoort denken of ie niet iets mist, je hoort hem zich afvragen waarom ie het ook alweer doet, dat al jarenlang muziek maken. Om vervolgens zijn twijfels weer weg te wuiven, omdat muziek maken nog steeds alles is voor hem. De CD wordt afgesloten door het nummer Boefke. “Ik zij un boefke en da zal ik ok blijve!”. Tegendraads en eigenwijs, dat zeker!

Al met al hebben de J-Stars een erg lekkere plaat afgeleverd. Het zou wel eens een band kunnen zijn die op veel festivals komt te spelen. Niet te moeilijke teksten, lekker toegankelijke muziek; ideaal voor bij een zomers weertje! En mocht die zon niet meewerken dan word je er waarschijnlijk nog wel vrolijk van!
Recensent:Ike Breed Artiest:J-stars Label:Eigen Beheer
Geen Coverart Beschikbaar

KcB - Hold OnWat gebeurt er wanneer een zij-project het (bijna) net zo goed doet als het...