RECENSIE: Molly Hatchet - Justice

Molly Hatchet – Justice
2010-06-20 Sommige bands lijken een eeuwigheid te bestaan. Een goed voorbeeld hiervan is Molly Hatchet uit Jacksonville, Florida. Natuurlijk waren er wisselingen binnen de band, desondanks bestaan ze nog tot op de dag van vandaag met hun ‘southern rock’. In 1979 scoorde de band hun laatste hit en enige hit: ‘Flirtin’ With Disaster’. De rockers uit Jacksonville gaan in 2010 onverminderd door met als resultaat een nieuw album genaamd Justice. Een album met een gedachte, want de muzikanten beweren dat gerechtigheid erg belangrijk voor ze is. Ze hebben zelfs een nummer opgedragen aan Somer Thompson, vergelijkbaar in Nederland met een nummer maken voor Milly Boele.

Normaal komen conclusies pas aan het einde, maar je kunt er niet omheen bij het horen van de eerste nummers. Na 32 jaar doen ze nog steeds hetzelfde. ‘Flirtin With Disaster’ had hier zo op kunnen staan. Het is nog steeds Molly Hatchet met hun zuidelijke gitaar hardrock. Ook druipt het patriottisme er vanaf met nummers als ‘American Pride’. “Got that american pride, With that southern style.” Voor de rest valt er goed te horen dat deze heren al lang in het vak zitten. Prettig gitaarwerk en goede overgangen.

De zus van Somer Thompson zingt in het opgedragen liedje. Ze zingt over haar zevenjarige verloren zusje die vermoord werd. De moord zorgde voor een mediarel in de Verenigde Staten. Amerika reageerde geschokt. Maar niets aan het nummer is emotioneel. In acht minuten kom je erachter dat haar zus niet kan zingen en hoe Somer bij de engelen is. Dit alles met een voor de hand liggende begeleiding van piano en solerende gitaar.

Het album kent een paar aardige punten. Zoals het aanstekelijke nummer ‘Been To Heaven – Been To Hell’. Muzikaal zit het dan ook prima in elkaar. Maar toch heb je het idee tijdens het luisteren dat je tientallen jaar terug gaat in de geschiedenis van de muziek. Ondergetekende houdt daar niet van, maar als je van zuidelijke patriottistische gitaar hardrock houdt dan ben je met Justice aan het juiste adres.
Recensent:Jeroen Aerts Artiest:Molly Hatchet Label:SPV
Glyder – Yesterday, Today and Tomorrow

Glyder - Yesterday, Today and TomorrowDe mannen van de ultieme voorprogramma band Glyder zijn harde werkers. Twee...