RECENSIE: King Britt - The Intricate Beauty

King Britt - The Intricate beauty
2010-06-14 King Britt is voor de house liefhebbers wellicht al een bekende naam, hiphop liefhebbers zullen hem eerder kennen als Silkworm. Dit is namelijk het pseudoniem waarmee de man als vaste DJ van hiphop groep Digable Planets jarenlang tourde. Met zijn laatste album The Intricate Beauty heeft de dj zijn hiphop-roots helemaal achter zich gelaten; het album is volledig op house muziek gericht.

De plaat opent gelijk met een heerlijk licht en zomers ritme en wordt aangevuld met enkele vocalen van Rucyl Mills. Dit tezamen blijken de ideale ingrediënten voor een zomers house muziekje wat door elke strandtent gedraaid zou kunnen worden. Het is lekker om mee te neuriën, maar als je even geen zin in deze muziek hebt dan merk je ook niet dat het aan staat. Op de eerste helft van de plaat lopen nummers in deze categorie klakkeloos in elkaar over. De vocalen worden achtereenvolgens aangeleverd door Astrid Suryanto, Kim English en Lady Alma.

Halverwege durft King Britt zichzelf wat meer buiten de paden van het standaard Chicago house genre te begeven en dit doet hij onder andere op ‘ ‘Los ‘. Deze keer geen gastvocalen van een vrouw, maar van de Mexicaanse Carlos Izaguirre. Dit resulteert in een zeer aangename cross-over tussen house en wereldmuziek. Het nummer doet denken aan de wereldmuziekuitstapjes die Gregor Salto in zijn mixen soms ook naar voren schuift.

Met The Intricate Beauty bezorgt King Britt een Chicago house album die bij de fans van het genre in goede aarde zal vallen, maar verder niet heel veel toevoegt. Op de paar succesvolle experimentele uitstapjes na is The Intricate Beauty nergens slecht, helaas zijn er ook maar weinig echte pieken te ontdekken.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:King Britt Label:Ada Global
Marike Jager - The Magic Live Box

Marike Jager - The Magic Live BoxIn 2006 werd Morning Coffee Records opgericht door Marike Jager en haar...