RECENSIE: Headroom - Watching Venus

Geen Coverart Beschikbaar
2005-05-28 Wanneer je naar het westen van het land reist en je komt in de omgeving van Leiden en Den Haag is het verstandig om even te vragen of de band Headroom binnenkort ergens optreedt. Zo ja, noteer die datum in je agenda en zet er een dikke cirkel omheen zodat je het zeker niet vergeet.

Headroom is een band bestaande uit Chris de Graaf, Willem Nagel, Brian Doove, Jules Stoop en Ciro Palma. Door het combineren van verschillende muzikale stijlen als rock, funk, soul en jazz heeft de band een prima demo EP uitgebracht met de naam Watching Venus. Invloeden van Rage Against The Machine en Jamiroquai zijn duidelijk herkenbaar in de muziek van Headroom.

In het eerste nummer Six Senses on a Dice lijkt de band nog beetje zoekende te zijn naar een uitgesproken stijl. Het nummer is deels funky, deels rock. Wanneer Broken Cups and Flaming Arrows begint wordt het moeilijk om stil te blijven zitten. Een uitgekiende muzikale mix van jazz, soul en funky klanken komen je tegemoet en dit nummer lijkt hiermee ook de meeste hitpotentie te bezitten. De maatschappij-kritische teksten die in de eerste twee nummers aanwezig waren zijn ook weer te horen in het derde nummer, Soma’s Freedom. Ook dit nummer zit weer vol “groovy” baslijnen en wordt aan het einde van het nummer nog aangevuld met een Spaansachtig aandoende gitaarpartij.

Ondanks dat Chris de Graaf goede scherpe kritische teksten schrijft schuilt hierin misschien ook wel gelijktijdig het gevaar van herhaling. Doordat enkele woorden regelmatig in de verschillende teksten voor komen lijkt de band soms tekstueel in herhaling te vallen. Desondanks heeft Headroom met Watching Venus een uitstekende debut EP gemaakt en is het zeker een band om in de toekomst rekening mee te houden.
Recensent:Rene Kuijs Artiest:Headroom Label:Eigen Beheer
rapalje-ruiten

Rapalje - RuitenSchotland en Ierland zijn landen die veel moois te bieden hebben; de...