RECENSIE: Asphyx - Live Death Doom

Asphyx – Live Death Doom
2010-09-08 Het was voor de fans een enorme verrassing toen Asphyx in 2007 besloot opnieuw te beginnen. Een optreden op het Party San festival was het startpunt voor een vernieuwde carrière van de Nederlandse deathmetal formatie. De band rond zanger Martin Van Drunen mag tezamen met Pestilence en Gorefest gerust één van de grondleggers van de Nederlandse deathmetal scene worden genoemd. Het vorig jaar uitgebrachte comeback album Death….The Brutal Way is een waar hoogtepunt in het oeuvre van de band. Het is dan ook logisch dat op het dubbel live album Live Death Doom het zwaartepunt op die schijf ligt.

Het album wordt uitgebracht als dvd en dubbel cd. Wij moeten het doen met de cd, maar die laat goed horen hoe de band het er vanaf brengt. De opnamen zijn van een show in het Duitse Essen op 4 juli 2009. Asphyx laat in deze show horen waarom ze één van de beste deathmetal bands zijn. De band klinkt bevlogen en het duizenden herkenbare stemgeluid van Martin Van Drunen maakt het helemaal af, al is het wel jammer dat hij vooral in het begin wat achterin de wat wollig klinkende mix ligt. Dat zijn we wel beter gewend van Dan Swäno die de zaak gemixt heeft. Het is de enige smet op een verder prima live album.
Grappig is dat Martin Van Drunen, die we natuurlijk ook kennen van Pestilence, Bolt Thrower en Hail Of Bullets, zijn aankondigingen in het Duits doet. Het bevalt het enthousiaste Duitse publiek wel. Behalve de hoeveelheid songs van de laatste plaat, zitten in de twee uur durende show ook genoeg hoogtepunten uit het verleden zoals ‘Wasteland Of Terror’ en ‘Rite Of Shades’. De kracht van Asphyx zit hem vooral in de afwisseling van snelle deathmetal en loodzware doom, wat vooral te horen is in het briljante ‘MS Bismarck’ en het hoogtepunt van de plaat: het elf minuten durende ‘The Rack’. Wat een geweldig nummer is dit toch.

Liefhebbers van Asphyx, en old school deathmetal, dienen deze plaat zonder meer in het bezit te hebben. Probeer daarbij ook de dvd te pakken te krijgen want het is bijzonder leuk om deze band en haar charismatische frontman live te aanschouwen.
Recensent:Jan Didden Artiest:Asphyx Label:Century Media
Terror - Keepers Of The Faith

Terror - Keepers of the Faith Keepers Of The Faith is alweer het vijfde album van de Amerikaanse...