RECENSIE: Stuurbaard Bakkebaard - Whistle Dixie

stuurbaardbakkebaard-whistledixie
2005-05-23 De muziek van Stuurbaard Bakkebaard is als een soort muzikale ontdekkingstocht. Zowel op plaat, de twee eerder uitgebrachte langspelers Chuck (met daarop ook het geweldige Lied van de meeuwen) en Mercedes, als tijdens hun live optredens bleek het trio qua stijl lekker onstuimig en moeilijk vast te pinnen. Met een bizarre mix van rootsy muziek, droge humor en multi-linguale chansons kon er immers van alles gebeuren. Na twee albums lijkt het verrassingseffect van deze vreemde combinatie echter aardig uitgewerkt. Misschien daarom ook gooit de band het op Whistle Dixie over een wat andere boeg. Zo zijn er nog maar weinig absurde stijlwisselingen, is er slechts plaats voor wat subtiele humor en beperkt de band zich in de nieuwe nummers tot Engels. Toch zijn er ook heel wat dingen bij het oude gebleven. De haast onverstaanbare, bezwerende, in reverb gedrenkte vocalen bijvoorbeeld, of de vuige productie van gitaar en drums, waarin je het woestijnzand bijna kunt proeven.

Het grootste verschil is echter dat dit album een grotere consistentie laat horen dan zijn voorgangers. Opener Home laat al horen dat Stuurbaard Bakkebaard niet vies is van een dik aangezet portie melancholie, wat daarna ook de sfeer van het album blijft bepalen. Dat zorgt voor een veel compacter geluid, met daarbinnen echter voldoende afwisseling om het geheel niet te saai te laten klinken. De nummers op zich zijn in een aantal gevallen echter weinig opvallend. De thema’s zijn lang niet altijd even pakkend en de impact die de luchtige stijl van het oudere werk had, wordt maar nauwelijks gecompenseerd. De licht broeierige sfeer maakt echter veel goed en de band herpakt zich nog aardig met het heerlijk catchy Sippin’ on your tea (het zou het trio zomaar weer een underground hit kunnen gaan opleveren) en het naargeestige Concrete Smiling. Jammer dat de, overigens wél komische, cover van Twarres’ Wer Bisto in de context van het gehele album tenslotte aardig misplaatst klinkt.

Stuurbaard Bakkebaard heeft met Whistle Dixie duidelijk een herhalingsoefening van eerder werk willen voorkomen, waarin ze ook zeker zijn geslaagd. De meer eenduidige stijl vraagt hier en daar echter wel wat meer diepgang in de nummers om het allemaal voldoende interessant te houden. Hoewel de band dus een prima weg lijkt ingeslagen te zijn, is dit album toch niet helemaal geslaagd.
Recensent:Youri van der Avoird Artiest:Stuurbaard Bakkebaard Label:Munich Records
various-THEPETSERIES4

Various - The Pet Series Volume 4Ik ben een zogeheten kattenmens. Afgezien van mijn liefde voor een bepaalde...