RECENSIE: The Sore Losers - The Sore Losers

The Sore Losers – The Sore Losers
2010-10-05 Een paar maanden geleden werd de Belgische band The Sore Losers tweede in de finale van Humo’s Rock Rally. De single ‘Beyond Repair’ bivakkeerde vervolgens wekenlang in Studio Brussel’s alternatieve hitlijst De Afrekening en nu verschijnt het titelloze debuutalbum van de band bij Excelsior Recordings.

De muziek van The Sore Losers is beïnvloed door bands als The Raconteurs, The White Stripes en Led Zeppelin. En hoewel deze invloeden goed hoorbaar zijn, heeft het viertal toch wel duidelijk een eigen sound ontwikkeld. Indierock met een vette bluesrand dus, maar ook wat countrygeluiden en knipogen naar de sixties.

The Sore Losers opent met ‘Beyond Repair’ en deze garagebluesrocker is een prima binnenkomer. ‘Into Your Head’ is meer bluesy en klinkt wat cleaner dan ‘Beyond Repair’. Halverwege het nummer komen er nog wat psychedelische effecten voorbij, waardoor de link met Led Zeppelin makkelijk te leggen is. Ook ‘Born To Please’ is echt bluesy en hetzelfde geldt voor ‘Juvenile Heart Attack’ en ‘Your Smile’. Deze laatstgenoemde song heeft hoekige coupletten, maar juist een traag slepend refrein en bovendien bevat het nummer een uitstekende gitaarsolo van Cedric Maes.

‘Hollow Tree’ is wat meer indierock en gaat richting de lichtere songs van The Raconteurs. Meer Brendan Benson dan Jack White dus, hoewel de blues zeker aanwezig is. ‘Coming Home’ is een traag bluesnummer met een duidelijke countryfeel. De lange afsluiter ‘Goodmorning Sunshine’ doet denken aan The Rolling Stones. Het ritme van deze song doet wel wat denken aan dat van ‘Sympathy For The Devil’, iets wat vooral opvalt in de zeer open passage die na ongeveer drie minuten begint.

Het prijsnummer op deze debuutplaat is ‘Girl + Waiting’. Zoals je al een beetje uit de titel kunt opmaken bestaat deze song uit twee delen, die eigenlijk volledig op zichzelf staan. Het stampende ‘Girl’ is de beste van de twee. Het gitaargeluid is lekker gruizig en de bovendien heeft het nummer een pakkende melodie. Halverwege zit een rustige passage met een mooie steelguitar, maar verder is ‘Girl’ behoorlijk stevig. ‘Waiting’ is juist traag en slepend, maar ook behoorlijk intens.

Als dit titelloze debuut iets duidelijk maakt, is het wel dat Excelsior Recordings er met the Sore Losers weer een prima band bij heeft.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:The Sore Losers Label:Excelsior Recordings
Halford IV - Made Of Metal