RECENSIE: Puin + Hoop - Door

Puin + Hoop - Door
2010-12-04 De naam op zich doet het ergste vermoeden en na een eerste luisterbeurt lijkt het inderdaad op een puinhoop. Wie echter een tweede poging waagt, herkent toch een bepaalde structuur die niet te onderschatten blijkt en puin verandert daadwerkelijk in hoop. Het Nederlandse trio Roald van Dillewijn, Remco Verhoef en Erik Uittenbogaard verlegt wel degelijk grenzen op het gebied van improvisatie. Puin + Hoop realiseert met Door opnieuw een release in inventieve en zelfgemaakte hoesjes. Hoewel dit hun eerste album is die niet in eigen beheer verschijnt, hebben deze drie besloten om de productie en het ontwerp van de hoezen weer volledig voor eigen rekening te nemen.

Op het eerste zicht lijken de zes nummers op Door dus op een enorme chaos. Er wordt een leger aan instrumenten, elektronische apparatuur, effecten en al dan niet zelfgemaakte lawaaimakers (zoals de biografie leest) uit de kast gehaald om hun ding te doen. De nummers krijgen ook bijzondere eigenzinnige titels als 'Het Wondere Toeval', 'Bomendocumentaire', 'Huidig Tijdsgewricht', 'Complotkanaal', 'Ceci n’est pas une Puin + Hoop' en 'Zuurstof III' toegemeten. Waar deze vandaan komen weet niemand. Waarschijnlijk ontsproten ze, net als het muzikale gedeelte, aan de breinen van deze drie weirdo’s. Wie echter de moeite neemt om dit werkstuk aandachtig te beluisteren kan achteraf waarschijnlijk terugblikken op een ware ontdekkingstocht. Muzikaal gezien omvat de muziek zodanig veel details en schakeringen dat je er als luisteraar moeilijk om heen kunt. Wat aanvankelijk op overdaad lijkt, schakelt gaandeweg over op berekende muzikaliteit. Opmerkelijk is ook dat op de rustige gedeelten van de composities vaak de geest van Pink Floyd ronddwaalt. Is dit een compliment of eerder een bewijs welke muziek in de platenkast van deze heren terug te vinden is?

Ultiem feit blijft dat Puin + Hoop een bijzondere plaat op de markt gooit. Improvisatie is en blijft een waarde waaraan deze muziek moet gemeten worden. Een genre hierop vastkleven is bijzonder moeilijk maar om het met hun eigen woorden te zeggen is Door een rijke geluidstrip op het grensgebied van geïmproviseerde muziek, post industriële drone en gloedvolle synthesizer vergezichten. Dat de band met dit soort muziek geen belangrijke verkoopsaantallen zal realiseren is duidelijk maar voor de liefhebber van elektronische synthesizer muziek kan dit schijfje best wel smaken.
Recensent:Gunther Moens Artiest:Puin + Hoop Label:Narrominded
Astpai – Heart to grow

Astpai - Heart to GrowMet lokale beroemdheden als Josef Fritzl, Adolf Hitler en Jorg Haider, is...