RECENSIE: Bad Habit - Atmosphere

Bad Habit – Atmosphere
2011-01-05 Een half jaar na het uitkomen van het verzamelalbum Timeless komt het Zweedse Bad Habit met het eerste studioalbum op het label AOR Heaven. Het album heet Atmosphere en de in 1986 opgerichte borduurt daarop vrolijk door op de makkelijk in het gehoor liggende AOR die ze al sinds het begin maken.

Ook op deze zevende studioplaat horen we hevig door Bon Jovi , Europe en Foreigner geïnspireerde rock waarbij opvalt dat de nieuwe plaat iets minder zoetsappig en frisser klinkt dan voorgaand werk. Muzikaal is het allemaal dik in orde, maar wordt ook nu, net als op de vorige zes platen, op veilig gespeeld. De dertien songs zijn, om maar eens een flauwe woordspelig te gebruiken, enigszins dertien in een dozijn. Ook ditmaal zijn liefde, verloren liefdes en liefdesverdriet de hoofdonderwerpen, waarbij het een hele prestatie genoemd mag worden als je daar al bijna een kwart eeuw over kunt zingen.

Het is natuurlijk niet allemaal kommer en kwel. De muziek van Bad Habit heeft zijn momenten, hapt lekker weg en is prima om wat anders bij te doen, al is die laatste kwalificatie wel dodelijk. De licht nasale stem van zanger Bax Fehling is een kwestie van smaak en lijkt wel wat op die van Dennis DeYoung (Styx). Het album begint niet onaardig met de stevige rocker ‘In The Heat Of The Night’, en het stuwende ‘Words Are Not Enough’ . Het zoetsappige gedeelte zit hem in songs als ‘I Wanna Be The One’ wat goed mee te brullen valt en zwijmelaars als ‘Angel Of Mine’ en ‘Fantasy’. Gelukkig wordt er af en toe nog even stevig gerockt zoals in het pittige ‘I’ll Die For You’ en ‘Break The Silence’, anders zou het allemaal wel heel erg braaf worden. Overigens lijkt het refrein van ‘Break The Silence’ wel heel erg op dat van ‘It’s My Life’ van Bon Jovi.

Atmosphere is en voorspelbare rockplaat geworden die fans van Bon Jovi ongetwijfeld moet aanspreken. Bad Habit weet ondanks de voorspelbaarheid wel hoe het makkelijk in het gehoor liggende liedjes moet schrijven waar niemand aanstoot aan zal nemen. Meer dan een kleine rimpeling in de grote muziekvijver zal deze plaat echter niet opleveren.

Eerdere recensies van Bad Habit:
- 05-06-2010: Timeless.
Recensent:Jan Didden Artiest:Bad Habit Label:Metal Heaven