RECENSIE: Heathers - Here, Not There

Heathers – Here, Not There
2011-01-11 Heathers is een duo dat bestaat uit de Ierse tweelingzusjes Ellie en Louise Macnamara. Hun folky debuut Here, Not There namen ze begin 2008 al op, en leverde hen veel bijval op in hun thuisland. Openingssong ‘Remember When’ werd vervolgens zelfs gebruikt onder een grootse reclame campagne om Ierland als vakantieland aan te prijzen. Inmiddels hebben de zusjes gespeeld op o.a. het CMJ Festival in New York, en waren ze support voor o.a. Moldy Peaches en Paolo Nutini. Dit jaar staan ze trouwens ook op het Eurosonic festival.

Alle positieve kritieken hebben er in ieder geval toe geleid dat het album nu ook eindelijk buiten Ierland wordt uitgebracht. Hoewel de dames inmiddels al druk bezig schijnen te zijn met de opvolger, maar dat even terzijde.

In zo’n 27 minuten wordt de luisteraar twaalf liedjes lang getrakteerd op sterke folkliedjes. Liedjes, waarin de zusjes met mooie harmonieën samen zingen, en waarin ze zichzelf op akoestische gitaar begeleiden. De eenvormigheid ligt hierdoor wel al snel op de loer. Toch zijn er liedjes die er net even bovenuit steken. Zo is ‘Margie’ zo heerlijk passievol ingespeeld en gezongen dat je als luisteraar geheid voor de bijl gaat. En ook het eergenoemde ‘Remember When’ is een hoogtepuntje, en blijft vrijwel direct in je hoofd zitten. Het kan haast niet anders of ook straks bij Eurosonic in Groningen gaan ze met dit soort liedjes een aantal zieltjes winnen.

Het is op basis van hun gedreven voordracht en gepassioneerde samenzang dat de dames de aandacht verdienen die ze krijgen. Wat dat betreft doen ze hun Ierse roots alle eer aan. Voor muzikale vernieuwing moet je niet bij Heathers zijn, maar in hun geval zit je daar misschien ook helemaal niet op te wachten.

Ik ben heel benieuwd hoe ze het op Eurosonic gaan doen. En vooral ook wat de opvolger van dit debuut gaat brengen.
Recensent:Chris Dietzel Artiest:Heathers Label:Ada Global
The Dallas Explosion – Off To War