RECENSIE: Drive-By Truckers - Go-Go Boots

The Drive-By Truckers – Go-Go Boots
2011-02-13 In 2009 nam de Amerikaanse band The Drive-By Truckers in verschillende sessies een groot aantal nummers op. Veertien van deze songs verschenen vorig jaar op het album The Big To-Do en op Go-Go Boots brengt de band nu vijftien van de overgebleven nummers uit. Tenminste, als je de vinylversie koopt. Op cd zul je het met een track minder moeten doen.

Waar The Big To-Do vooral de meer rock-georiënteerde songs uit de sessies van 2009 bevatte, is het materiaal op Go-Go Boots meer beïnvloed door de countrysoul uit de befaamde Muscle Shoals studio. Dat The Drive-By Truckers zich door deze sound hebben laten beïnvloeden is overigens niet zo vreemd. De vader van mede-oprichter Patterson Hood was namelijk sessiemuzikant in de Muscle Shoals studio en hierdoor één van de grondleggers van het countrysoul geluid.

Naast countrysoul zijn op Go-Go Boots ook verschillende andere invloeden te horen. Zo opent het album met de rustige countryrock van ‘I Do Believe’ en meteen daarna volgt de bluesy titeltrack. Dit nummer heeft wel een goede tekst, maar is muzikaal nogal zeurderig en saai.

Het eerste echt goede nummer op Go-Go Boots is het door Shonna Tucker gezongen ‘Dancin’ Rickey’. Deze song wordt gekenmerkt door een mooie steelguitar en een subtiel maar toch opvallend orgeltje. Verder wordt deze song met veel overtuiging gezongen, iets wat op de rest van het album wel eens anders is. Ook ‘Where’s Eddie’, een cover van Eddie Hinton, wordt door Tucker zeer sterk vertolkt en deze song is dan ook meteen een ander hoogtepunt van het album. Het is echt zonde dat dit nummer al na drie minuten wordt weggedraaid, terwijl een veel mindere track als ‘The Fireplace Poker’ ruim acht minuten mag voortkabbelen.

Naast deze door Tucker gezongen nummers, bevat Go-Go Boots nog wel een paar goede songs. Zo is vooral ‘The Thanksgiving Filter’ behoorlijk goed. Muzikaal gezien zijn vooral de slepende refreinen erg sterk en ook heeft het nummer een sterke tekst. Deze gaat over je familie, die je met de feestdagen ontmoet, maar waar je je eigenlijk voor schaamt. Ongetwijfeld voor veel mensen zeer herkenbaar.

Het belangrijkste minpunt van Go-Go Boots is dat de op zich prima songs vaak zonder al te veel overtuiging gebracht worden. De zang is soms nogal vlak en ook is het allemaal wel erg veilig geproduceerd. Goede countrysoul moet op zijn minst een beetje dampen en dat doet het materiaal op dit album slechts heel af en toe.

Eerdere recensies van Drive By Truckers:
- 27-03-2010: The Big to Do;
- 13-02-2008: Brighter than Creations Dark.