RECENSIE: Eefje de Visser - De Koek

Eefje de Visser – De Koek
2011-02-14 In 2009 won Eefje de Visser de Grote Prijs van Nederland, in de categorie singer-songwriter. Het album dat dan moet volgen, brengt uiteraard de nodige druk met zich mee. De nu 25-jarige Eefje brengt het album gelukkig zonder de druk van een platenmaatschappij uit. Ze doet het in ‘eigen beheer’, officieel via Eefjes Platenmaatschappijtje. Hulp van buitenaf krijgt ze van Rough Trade en van haar vriend Marcel Tegelaar, die al jarenlang ervaring heeft in de muziekscene onder zijn artiestennaam Skiggy Rapz.

Eefje de Visser groeit op in Moordrecht, vlakbij Gouda, in een muzikaal gezin. Moeder zingt, vader speelt bas, broer heeft een studio, oom koopt haar eerste gitaar. Eefje schrijft en zingt graag, maar begint pas op haar 22e met het schrijven in het Nederlands. Het werkt voor haar, met De Grote Prijs als eerste hoogtepunt. Het tweede hoogtepunt zou De Koek moeten worden, een fraai vormgegeven album dat twaalf liedjes telt. De invloed van hiphopper Skiggy Rapz is merkbaar, omdat Eefje niet slechts de gitaar hanteert, maar er juist veel met het geluid gespeeld wordt en geluiden niet louter traditioneel geproduceerd worden.

Eefje is te vinden op het terrein waar ook Roosbeef en Spinvis zich in bewegen. Ondersteund door veelal minimale begeleiding, zingt ze over wat haar bezighoudt en haar gevoel. De Koek is eigenlijk gewoon een album van een doodgewoon meisje dat haar gedachtes omzet in schattige en poëtische liedjes. Je zou de nummers kunnen vergelijken met de gedachtegang van een mens op een doordeweekse dag. Onderga een treinreis en luister naar ‘De Trein’. Herkenbaarheid alom: de massa’s mensen, het ontwijken van elkaars blik. Het album opent met het sterkste nummer, ‘Genoeg’, waarin Eefje de emoties prikkelt door haar liefdesleven erbij te betrekken. Ze krijgt nooit genoeg van de persoon in kwestie. ‘Hartslag’ is de single van De Koek en is muzikaal rijker geproduceerd. Er wordt hierin een angstige sfeer gecreeërd, waarbij de basgitaar een hartslag voorstelt.

De Koek is een luister-cd, waarop weinig gebeurt. Een jonge vrouw die worstelt met zichzelf, met de wereld en met haar medemens. Muzikaal kent de cd weinig variatie, veel liedjes dreigen toch snel en ongehoord uit je hoofd te verdwijnen. Tekstueel is ‘Ik Dacht Na’ nog wel interessant. Nadenken, belanden in een vicieuze cirkel, geïsoleerd raken in je eigen gedachtegang; Een typische worsteling. Muzikaal is ‘Afdwaalt’ een uitzondering, aangezien het wat steviger klinkt en daardoor flink opvalt in de serene rust die deze cd met zich meedraagt.
Recensent:Steven van Beek Artiest:Eefje de Visser Label:Eigen Beheer
Lucy Love – Kilo

Lucy Love - KiloBij het kiezen van een artiestennaam is het zeker geen overbodige luxe die...