RECENSIE: Death By Stereo - Death for Life

deathbystereo-deathforlife
2005-07-24 Death…By…Stereo! Oh sorry, ik zal even beginnen om Death By Stereo aan u voor te stellen, indien noodzakelijk. Laatste cd Into The Valley of Death, stamt alweer uit 2003, dus tijd voor een nieuwe cd was het wel. .Death For Life, heeft het beestje als naam mee gekregen. Death By Stereo stond in 2003 op het jaarlijks terugkerende festival Eastpak Resistance Tour. Zat naamsbekendheid dus, en als we deze cd meetellen, heeft de band nu vier cd’s op zijn naam staan.

Wat mee duidelijk wordt als ik op de play knop druk, is dat op Death By Stereo ten opzichte van hun vorige cd meer open-minded muziek is gaan maken. In het openingsnummer Binge/Purge wordt de luisteraar meteen getrakteerd op wat gitaarsolo’s, catchy drums, en mooie melodielijnen die zanger Efrem Shulz uit zijn hoge hoed tovert. Het gas wordt overigens ook regelmatig losgelaten wat op Death For Life net zo goed uitpakt als de agressieve stukken. Het nummer Entombed We Collide, is hier een mooi voorbeeld van. Dit nummer is voor mij ook de favoriet van de elf nummers die deze plaat telt. Ook op het nummer Forever And A Day, vallen de melodieuze stukken prachtig ineen met de wat ruigere kant van het nummer. This Curse of Days, het lekkere snelle Middle Fingers en het aparte W.W.J.D gaan er hier dan ook als warme koek in. Een koek waarbij je het liefst ook nog je vingers zou willen opeten. Bij nader inzien doe ik dat toch maar niet, en besluit ik om na 40 minuten genieten, voor de tweede ronde te gaan. Leuk artwork trouwens dit keer!

Ik zal het maar gewoon kort en krachtig houden, met Death For Life heeft Death By Stereo een juweeltje afgeleverd. Het is goed om te horen dat Death By Stereo nog steeds groeit in hun muziek. Dit album is dan ook een goed voorbeeld hiervan. Het klinkt gewaagder dan hun oude werk, en er wordt ook regelmatig plaats gemaakt voor melodie. Dat zijn dan ook de sterke punten van deze cd. Death By Stereo fans kunnen dan ook gewoon weer blindelings deze cd aanschaffen, ondanks de lichte muzikale verandering. Het is en blijft Death By Stereo. En dan nu het moment waar ik op wachtte: ‘Death..By..Stereo!’.
Recensent:Maarten Artiest:Death By Stereo Label:Epitaph
leftalone-lonelystarts&brokenhearts

Left Alone - Lonely Starts & Broken HeartsWanneer ik dit schijfje in handen heb, weet ik eigenlijk al meteen waar ik te...