RECENSIE: Gregg Allman - Low Country Blues

Gregg Allman	-	Low country blues
2011-02-04 Gregg Allman is altijd een bezige bij geweest. Naast een indrukwekkende carrière bij de Allman Brothers Band bracht de zanger ook solo een hele rits platen uit. Zijn laatste werk, Low Country Blues werd in samenwerking met de legendarische T-Bone Burnett in elkaar gezet. Twaalf bekende en minder bekende bluessongs worden door het duo omgezet naar eigen gearrangeerde versies.

Zo wordt `Checking on my Baby´ een uitgerekte meeslepende ballade. Gregg levert hier met zijn piano een zeer aangename aanvulling op het nummer. Het van BB King afkomstige `Please Accept my Love´ krijgt in haar nieuwe arrangement een Fats Domino twist. En `I Can`t be Satisfied´ klinkt alsof Muddy Waters hem vorig jaar nog op plaat zette.

Grootste verrassing is echter `Just Another Rider´, het nummer is het enige door Gregg Allman zelf geschreven lied. Het nummer heeft een aanstekelijk refrein, mooie blazerssectie en past perfect bij het nasale stemgeluid van Allman. Als na twee minuten een instrumentaal stukje met gitaarsolo ingezet wordt is het nummer helemaal compleet. Hierop bewijst Gregg dat het de bluesklassiekers eigenlijk helemaal niet nodig heeft om een goede plaat in elkaar te zetten.

Low Country Blues is een plaat waarop Gregg Allman een passende ode aan de blues levert. Invloeden van alle grote blueslegendes uiteenlopend van Fats Domino tot John Lee Hooker zijn op de verschillende nummers gemakkelijk terug te horen. Helaas schuilt hierin ook meteen de zwakte van Low Country Blues , ondanks de stuk voor stuk sterke liedjes straalt de plaat nergens een overtuigende eenheid uit. Op Bospop mag Gregg samen met zijn indrukwekkende band opnieuw proberen te overtuigen, dan gaat het de blueszanger ongetwijfeld lukken om het publiek in verrukking achter te laten.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Gregg Allman Label:Universal
Me & Stupid - Me & Stupid

Me & Stupid - Me & StupidHet project In A Cabin With zorgt ervoor dat bands een album kunnen opnemen...