RECENSIE: Gruff Rhys - Hotel Shampoo

Gruff Rhys – Hotel Shampoo
2011-03-20 Bezig baasje zeg, die Gruff Rhys. Zo bracht hij de afgelopen jaren niet alleen regelmatig albums uit met zijn Super Furry Animals, maar nam hij ook platen op met Boom Bip (het zeer smakelijke electronica/hip hop project Neon Neon) en Tony da Gatorra, verzorgde hij gastvocalen voor Danger Mouse, Simian Mobile Disco en Gorillaz en realiseerde hij de documentaire Separado! (2010). En met Hotel Shampoo staat de teller van solo-albums inmiddels ook al weer op drie.

Vorig jaar stak, na een hele trits aan geslaagd spul, ineens het overdaad schaadt-principe de kop op. Het onder de naam Tony da Gatorra vs. Gruff Rhys verschenen The Terror of Cosmic Loneliness (2010) maakte immers zeer weinig indruk. Nu kunnen we echter weer maar wat blij zijn met de tomeloze productiviteit van de sympathieke Welshman; Hotel Shampoo is namelijk een prima album dat fris genoeg en sterk zat is om de sof van vorig jaar weg te spoelen.

Van overdonderen op het scherpst van de snede is hier echter geen sprake. Hotel Shampoo is overall immers een vrij conventioneel en wat eenzijdig album. Aan de basis dan, want onder de oppervlakte ligt toch weer heel wat spielerei verborgen. De overredingskracht van Hotel Shampoo zit ‘em dan ook in de sterke arrangementen.

Ok, de meer als ideetjes dan als liedjes te typeren tracks ‘Conservation Conversation’ en ‘Sophie Softly’ beklijven wat minder en ook het korte jazz/lounge-duet ‘Space Dust #2’ (met Sarah Assbring a.k.a. El Perro del Mar) weet niet helemaal te overtuigen. Op de momenten dat Rhys zijn composities echter net iets meer tijd geeft om zich te ontwikkelen, ontstaan er grotendeels uitermate effectieve en hartverwarmende songs. Met name de zwoel zomerse opener ‘Shark Ridden Waters’, het zalige met strijkers en blazers gelardeerde duo ‘Take A Sentence’ en ‘Vitamin K’, het vrolijke, naar het einde toe met een Madness-achtige trompetsolo doorspekte, ‘Christopher Columbus’ en het rijk gevulde ‘Patterns Of Power’ zijn zwaar de moeite. Kortom, genoeg redenen om regelmatig eens in te checken in Hotel Shampoo.

Eerdere recensies van Gruff Rhys:
- 26-02-2007: Candylion.
Recensent:Cyrille Bloemers Artiest:Gruff Rhys Label:Pias