RECENSIE: Face Tomorrow - Face Tomorrow

Face Tomorrow – Face Tomorrow
2011-03-25 Face Tomorrow, de vierde alweer van het Rotterdamse Face Tomorrow, markeert een nieuw begin voor de band. Dat blijkt alleen al uit de albumtitel. Maar het blijkt ook uit de frisse melodieën en gedrevenheid die werkelijk uit je speakers knallen. Een prima voorbeeld daarvan is single ‘The Fix’. Gestut door een catchy (bijna poppy zelfs!) gitaarriff, klinkt de song opvallend luchtig, maar bovenal ook bijzonder geïnspireerd. Heerlijk om te horen! Zeker, nadat de band zich toch door een zware periode heeft moeten knokken. Bandleden kregen heftig familieleed voor hun kiezen en oer-bandlid en gitarist Marc Nolte verliet de band ook nog eens.

Maar gelukkig heeft de band zich weten te herpakken en leveren ze met deze vierde misschien wel hun doorbraakalbum af. Dat werd eigenlijk ook al toegeschreven aan voorganger In The Dark. En helemaal toen dat album uit bleek te komen op het Excelsior label, leek de (inter)nationale doorbraak nabij. Maar hoewel In The Dark een prima album was, met de nodige nieuwe melodieuze elementen voor Face Tomorrow, bleek dat album toch redelijk topzwaar.

Wat dat betreft is dit album een logischer vervolg op het ijzersterke The Closer You Get uit 2004. De samenwerking met het Excelsior label was kennelijk van korte duur, want het album wordt gereleased onder Redfield Records. Maar het maakt de band duidelijk geen moer uit. Het album trapt namelijk af met vier sterke tot ijzersterke uptempo tracks die laten horen waar de band zo goed in is. Stevige, bijna noisy gitaarpartijen waaruit stiekem bijzonder mooie melodieën naar boven borrelen, een hechte ritmesectie die alles fraai opstuwt maar nooit dichttimmert, en zowel catchy als kippenvel opwekkende zangpartijen door prachtzanger Jelle.

Dan komt er een omslag op het album in de vorm van ‘Snakes & Ladders’, dat leunt op een simpele akoestische gitaarpartij. Deze melancholische song had zo op de voorganger gepast. Het wordt gevolgd door een dijk van een song die in de verte doet denken aan de energie en de melodie van het debuut van Bloc Party: ‘Move On’. Dit moet live haast wel een hoogtepuntje in de set worden.

En dan zijn we net over de helft van het album. De tweede helft van het album kent wat meer afwisseling dan de eerste helft, maar is (mede daardoor?) iets minder sterk dan de eerste helft. Maar ook dan bevat het album gelukkig nog altijd fraaie momenten waar weinig andere Nederlandse rockbands aan kunnen tippen. En mocht het de fans van het eerste uur geruststellen: enkele Tool invloeden zijn nog steeds terug te horen. Luister maar eens goed naar o.a. ‘Burning Bridges’ en ‘Guardian’.

Face Tomorrow klinkt als een band die zich herboren voelt en die de handschoen graag weer oppakt om de grootste rockband van Nederland te worden. Voor zover ze dat voor velen niet al jaren zijn natuurlijk.

Eerdere recensies van Face Tomorrow:
- 22-10-2008: In the Dark;
- 16-09-2005: 03/02/05.