RECENSIE: Less Than Jake - Hellow Rockview

Less Than Jake – Hello Rockview
2011-03-23 Op 28 februari bracht de Amerikaanse skapunkformatie Less Than Jake het album Hello Rockview inmiddels alweer voor de derde keer uit. Het album wat door de kenners wordt gezien als het beste werk van de band, werd oorspronkelijk voor het eerst uitgebracht in 1998. Het bleek het laatste album wat de band maakte voor Capitol Records. Zoals wel vaker het geval is in het genre van de skapunk (neem bijvoorbeeld Reel Big Fish), bleef de band niet lang hangen bij grote labels. Bands voelen zich beperkt in hun muzikale vrijheid en dan is de oplossing steeds vaker om zelf een label te beginnen.

Na nog een periode bij Warner Records onder contract te hebben gestaan, was het in 2008 tijd voor een eigen label. Vernoemd naar een track op het album B Is For B-Sides , kreeg het label de naam Sleep It Off Records . Het doel werd niet alleen het uitbrengen van nieuw, maar ook oud werk. Nog voor het oprichten van een eigen label, werden er concerten gegeven, waarbij er steeds een album centraal stond. Hiervan werd een videoregistratie gemaakt. Deze videoregistratie is bij elke re-release van een van de albums op dvd bijgevoegd. Zo ook bij Hello Rockview. Hier zit `em dan misschien ook wel de (enige) winst bij de nieuwe uitgave van het veel geprezen album.

De dvd laat zien dat Less Than Jake een leuke, degelijke liveband is. Het geeft ook weer waar de kracht van de band ligt. De blazerssectie is niet overdreven aanwezig en ondanks de losse sfeer van het concert, worden de songs stuk voor stuk strak en zuiver gespeeld. Dit schort er nog wel eens aan bij de gemiddelde (ska) punkband.

Als een van de eerste bands wist Less Than Jake in de jaren `90 ska en punk te combineren. Op Hello Rockview is goed te horen dat het meer een punkband met ska invloeden is. Een song als 'All My Best Friends Are Metalheads' laat dit horen met de punkrock die wordt ingevuld met saxofoon en trombone. De blazerssectie is over het algemeen subtiel, zoals je kan horen op 'Last One Out Of Liberty City'. Uitzonderingen zijn 'Five State Drive' en 'Danny Says', die toch echt wel tot de ska gerekend mogen worden. Daar tegenover zet Less Than Jake wel weer de echte punkrock van 'Motto'.

Zoals gezegd is Hello Rockview vooral een heruitgave waarbij voornamelijk de dvd een winst is. Vooral voor de liefhebbers van het genre is dit een leuke aanvulling. Voor mensen die minder bekend zijn met Less Than Jake, is Hello Rockview een goede weergave van de muzikale kwaliteiten van de band.

Eerdere recensies van Less Than Jake:
- 18-06-2006: In With The Out Crowd.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Less Than Jake Label:Bertus