RECENSIE: La Boutique Fantastique - La Boutique Fantastique

La Boutique Fantastique – La Boutique Fantastique
2011-03-28 Tymen Bergman en Maurits Goossens zijn La Boutique Fantastique. De twee maakten hun gelijknamige plaat in Studio Nowhere te Rotterdam en overhandigde deze cd vervolgens aan onder andere Colin Benders, beter bekend als Kyteman. Toen de mededeling kwam dat de studio in Rotterdam gesloopt zou worden, was dat een klap. Gedesillisioneerd gingen ze naar Kytopia, de studio van Benders aan de Zeedijk te Utrecht. Colin Benders en de zijnen bleken zeer onder de indruk van het album en verwelkomde La Boutique Fantastique in Kytopia.

De cd is op het eerste gehoor vergelijkbaar met het hiphoporkest van Kyteman. La Boutique Fantastique is namelijk een zeer veelzijdige plaat geworden, met klezmer en hiphop, jazz, gypsy en dance-beats als ingrediënten. Het plan is om live met een soort big band op te treden. Zonder twijfel zal dat net zo’n energieke belevenis worden als het hiphoporkest.

Om gewoon met de conclusie te beginnen: Wat een fantastische plaat is La Boutique Fantastique geworden. Origineel, veelzijdig en opwindend van begin tot eind. Het kwartje valt niet direct, maar dat levert wel een plaat op met een langere houdbaarheid. ‘Schoolyard’, inclusief geluiden van spelende kinderen, is vrolijk en past goed bij de lente. Het sublieme instrumentarium valt direct op. Een trompetje hier, een piano daar, een accordeon, een viool. Het voelt bijzonder warm aan, maar ook dansbaar. Qua werkwijze komt La Boutique Fantastique in de buurt van het Franse Gotan Project, het verschil zit ‘m uiteraard in het genre. In dezelfde sfeer continueert de plaat met ‘Here Comes’, die wel wat meer uptempo gaat, maar diezelfde heerlijke ingrediënten bevat.

Naarmate de cd vordert, verandert de sfeer ook. ‘Bittersweet’ is veel ingetogener, ‘Round and Round’ is wat melancholischer, waarbij het vrolijke, euforische einde niet onopgemerkt mag blijven. ‘We Will Cook You’ is heerlijk underground en jazzy, ‘The Attic’ zou zomaar op een Slagsmålsklubben-album gestaan kunnen hebben. De hiphopinvloeden horen we duidelijk terug op ‘Ya Better Watch’ en de échte Oost Europese muziek horen we op ‘Ispjenzola’, waar voor het eerst vocalen op te horen zijn, door de stiefvader van Tymen Bergman. Een absoluut hoogtepunt van een toch al zo weergaloos album. ‘Floraison’ kent vrouwelijke vocalen en voelt wat Spaanser aan.

Zoals eerder vermeld: Het is genieten van begin tot eind. La Boutique Fantastique weet een mengelmoes van invloeden, met een bijzonder rijk instrumentarium, tot een geweldig geheel te smeden. Elk liedje is bijzonder, is sterk en weet te emotioneren. Nergens wordt het vervelend of pretentieus. Op het moment heeft de band slechts wat festival-optredens op het programma. Op basis van La Boutique Fantastique én de verhalen over hun live-shows, zou een tour door Nederland zeker hoge ogen moeten gaan gooien.
Recensent:Steven van Beek Artiest:La Boutique Fantastique Label:Kytopia
Tokyo Blade - Thousand Men Strong

Tokyo Blade - Thousand Men StrongThe Blade is Back zoals de biografie vermeld en niets is minder waar. Tokyo...