RECENSIE: Tokyo Blade - Thousand Men Strong

Tokyo Blade - Thousand Men Strong
2011-03-29 The Blade is Back zoals de biografie vermeld en niets is minder waar. Tokyo Blade is inderdaad echt terug en wel op een indrukkende wijze. Thousand Men Strong is het tiende album in de rijke geschiedenis van de band. De groep die gezien wordt als één van de toppers in de New Wave Of British Heavy Metal wordt dertig jaar geleden opgericht door gitarist Andy Boulton. Hij vindt in zanger Alan Marsh, tweede gitarist Ray Dismore, Andy Robbins op bas en Steve Pierce op de drumkit de ideale muzikale partners om zijn ideeën te verwezenlijken.

Na Killer en Genghis Khan kiest men in 1983 resoluut voor de naam Tokyo Blade. Met Night Of The Blade verkrijgt de band het verdiende internationaal succes en het wordt hen zowaar ook gegund. Zoals bij vele bands met internationale roem is ook hier een split onvermijdelijk. Burning Down Paradise markeert de comeback met origineel zanger Marsh en nieuweling Riggs en Angel. Nu staat The Blade er weer in de originele line-up met uitzondering van de Duitse zanger Nicolaj Nick Ruhnow.

Wat Tokyo Blade de luisteraar hier presenteert, grenst aan het ongelooflijke. Tien snoeiharde composities - een ballade is in geen velden of wegen te bespeuren - worden genadeloos op je afgevuurd. De energie druipt letterlijk en figuurlijk van het album. Messcherpe traditionele no bullshit heavy metal in de grootse stijl van de NWOBHM, overgoten met een hedendaags sausje.

Een hoogtepunt uitkiezen kan gewoon niet omdat alle songs het waardig zijn die naam te dragen. Vanaf openingstune ‘Black Abyss’ en via ‘The Ambush’ en ‘Heading Down The Road’ wordt bikkelhard afgesloten met het ijzersterke ‘Night Of The Blade’. Duellerende gitaarpartijen, de ritmesectie die een muur van geluid neerzet en uitzonderlijk sterke composities zijn ingrediënten die van dit album een bijzondere release maken.

Bovendien beschikt The Blade nu over een zanger met een wel heel divers stembereik en die verdomd goed weet wat zingen inhoudelijk betekent. En daarbij levert hij ook nog eens de teksten en melodielijnen voor de zang. De productie komt bovendien van de hand van Chris Tsangarides die eerder al werk van Priest en Ozzy een live geluid en gevoel meegaf.

Wie Thousand Men Strong niet in zijn persoonlijke collectie wil opnemen, kent geen fluit van heavy metal en is de naam metalhead gewoon niet waard. Geen woorden meer aan verspillen maar aanschaffen!
Recensent:Gunther Moens Artiest:Tokyo Blade Label:AFM
Lyriel - Paranoid Circus