RECENSIE: Curry & Coco - We Are Beauty

Curry & Coco – We Are Beauty
2011-04-09 Soms schat je de herkomst van bands heel verkeerd in. Kan gebeuren. Ondergetekende zou zweren dat Curry & Coco uit New York kwamen. Die glitter-gay-fabulous-sound, dat kon niet missen. Het duo bleek echter uit Parijs te komen. Het scheelt een paar duizend kilometer, maar blijkbaar hoeft het voor de sound van debuutalbum We Are Beauty niet uit te maken.

De twee Franse jongens Sylvain en Thomas omschrijven zelf hun muziek als ‘’drums tegen synthesizers en zang met de vuurkracht van een intergalactische cruiser’’. Aangezien de meeste mensen hier geen donder mee kunnen, hier een accuratere poging: Curry & Coco maken opzwepende electropop met een duidelijk homoseksueel randje, door een snelle stabiele beat onder simpele synths en kraakheldere zang te zetten.

Dat is uiteraard een beproefd concept en er zijn bands die het beter hebben gedaan. Maar zeker ook bands die het er veel slechter vanaf hebben gebracht. Nee, het is geen album waar je naar gaat zitten luisteren, want daarvoor is de muziek en zijn de teksten te makkelijk. Voorbeeldje: ,,Sex is fashion, so let’s get naughty’’. Maar tegelijk is een goed deel van de liedjes wel aanstekelijk, en zeker het uptempo ‘Top Of The Pop’ – met een sequencer die aan 'Ooh La La' van Goldfrap doet denken – is een hitje voor op de dansvloer. Net als het ubervrolijke en uitgebalanceerde ‘Dancing Like A Monkey’, verreweg het beste liedje van We Are Beauty

En daarmee doen de heren precies wat in hun vermogen ligt, namelijk de luisteraar laten bewegen. De nummers waar dat niet lukt, zijn gelijk het zwaktepunt van het album. ‘Meteors’ komt net niet over door een gebrek aan tempo. ‘Ultrasonic’ mist een dansbaarheidsfactor en ook ‘Boys From The North’ ontbreekt het aan power. Het is een duidelijke afsluiter, die meer doet denken aan een overwinningsscene uit Star Wars.

‘Jeannie’ is een vreemde eend in de bijt. Met doffe drums, die klinken als naderend onweer, wordt een trage synth-track ingeluid. Maar ditmaal levert het gebrek aan tempo geen skipmomentje op. Met de meest simpele tekst, maar met lekkere akkoorden wordt een heel luchtig zweefliedje neergezet. Een prima onderbreking in het album, en vooral ook het bewijs dat de heren meer in hun mars hebben dan tempo maken, om zo de voetjes van de vloer te krijgen.

We Are Beauty is geen album dat hoge ogen zal gooien in hitlijsten of jaarlijstjes. Maar het is wel een plaat waar wel leuke nummers op staan, die het vooral op feestjes of in de fitness goed zullen doen. De liedjes zijn meezingers, omdat ze belachelijk makkelijk in elkaar zitten. Dat kan een zwakte zijn, maar Curry & Coco komen ermee weg. Sterker nog, ze laten het in hun voordeel werken.
Recensent:Koen Nederhof Artiest:Curry & Coco Label:Dying Giraffe Recordings
Lanu – Her 12 Faces

Lanu - Here 12 FacesDe Australische funkband The Bamboos bracht tussen 2006 en 2010 maar liefst...