RECENSIE: The Pains of Being Pure At Heart - The Pains of Being Pure At Heart

The Pains Of Being Pure At Heart – Belong
2011-04-29 The Pains Of Being Pure At Heart was één van de beste nieuwkomers van 2009. Op de debuutplaat van deze band uit New York combineerden Kip Berman (leadzanger/gitarist), Peggy Wang (keyboards/zang), Alex Naidus (basgitaar), Kurt Feldman (drummer) en Chrostoph Hochheim (gitarist) sticky-icky popliedjes vol aanstekelijke refreinen met krassende gitaren. The Pains Of Being Pure At Heart groeide uit tot één van de favorieten van menig indie-hipster en stond met zijn debuutalbum in vrijwel iedere jaarlijst.

Het is voor diezelfde hipsters misschien even slikken bij het beluisteren van opvolger Belong. Het tweede album kent misschien wel de meest epische start van alle platen die dit jaar zijn uitgebracht, met vier groots klinkende, gegarandeerde singles die elkaar opvolgen. Albumopener en titeltrack ‘Belong’ stelt The Pains Of Being Pure At Heart opnieuw voor. Nu niet als shoegaze/indiebandje, maar als grote pop/rockband vol ambitie. Een stevige gitaarmuur wordt beklad met één van de aanstekelijkste refreinen van het jaar. Kip Berman deelt de zangtaken niet langer met collega Peggy Wang en is plotsklaps een sterke voorman die geen hulp nodig heeft bij het volbrengen van zijn taken. Zoals gezegd: het is even slikken voor de personen die de debuutplaat van The Pains Of Being Pure At Heart omarmden.

Het sterke begin telt naast ‘Belong’ nog twee andere fantastische nummers. ‘Heavens Gonna Happen Now’ bevat sterk gitaarspel bestaand uit verschillende lagen. Wanneer Berman vlak voor het laatste refrein zingt ’’the fire in you’’ te kunnen zien, galmt het geluid van twee fluitende vuurpijltjes door de speakers. Al even sterk is de single ‘Heart In Your Heartbreak’. De tekst is uiterst geschikt meezing-materiaal voor de zomerfestivals en grote concertzalen die helaas nog bereikt moeten worden door de band. Er komt een einde aan de hotstreak van Belong met ‘The Body’. In dit nummer slaat het gitaargeweld je wederom om de oren maar de zang is naar standje erotisch gedraaid.

Een goed begin is echter het halve werk en The Pains Of Being Pure At Heart houdt de lat niet gedurende het hele album hoog. Het eerste rustmoment van Belong, ‘Anne With An E’, glijdt net iets te makkelijk voorbij. Ook zijn de teksten van Berman nog steeds erg wisselvallig. In ‘My Terrible Friend’ en ‘Girl Of 1000 Dreams’ slaan ze zelfs erg drastisch de negatieve kant uit. Dat de laatstgenoemde track uitgerust is met gitaren die doen denken aan de motorcross maakt gelukkig een hoop goed.

In de ogen van de indieliefhebbers die moeite hebben met kleine bands die groot worden, zou The Pains Of Being Pure At Heart wel eens een sell-out kunnen zijn. De groep heeft met Belong een groots klinkende plaat opgenomen vol gigantische gitaarmuren en epische refreinen. Dit heeft het logische gevolg gehad dat het geluid minder klein is dan voorheen. Voor de minder kortzichtige muziekliefhebber is The Pains Of Being Pure At Heart echter een spannende band die zichzelf met Belong opnieuw uitvindt. En dat is iets waar respect voor moet worden getoond.
Recensent:Randy Timmers Artiest:The Pains of Being Pure At Heart Label:Pias
Arsenal – Lokemo

Arsenal - LokemoMaar liefst vijfmaal staan Hendrik Willemyns en John Roan, het duo achter de...