RECENSIE: Intergalactic Lovers - Greetings & Salutions

Intergalactic Lovers – Greetings & Salutations
2011-05-05 Intergalactic Lovers is een vierkoppige formatie uit België, tenminste de band opereert vanuit dat land. Eén van de bandleden is een Nederlander en zangeres Lara Chedraoui komt van oorsprong uit Libanon. De band doet in 2008 als Free Zamunda mee aan Humo’s Rockrally, maar dit wordt geen succes. Hierna gaat de band in een deels gewijzigde bezetting door onder de naam Intergalactic Lovers.

Het debuutalbum van Intergalactic Lovers heet Greetings & Salutations en deze plaat werd zonder inmenging van een platenmaatschappij opgenomen. Pas toen het af was tekende de band bij EMI. Het album werd geproduceerd door Thomas Hahn en gemasterd door Steve Rooke, die eerder werkte voor Wilco en Last Shadow Puppets. Greetings & Salutations klinkt dan ook erg goed.

De muziek van Intergalactic Lovers ligt ergens in de buurt van Feist en PJ Harvey en ook doet de band wel wat denken aan het Nederlandse Houses. Mooie indiepop die nu eens lieflijk en dan weer wat venijniger uit de hoek komt. Zo heeft openingstrack ‘Shewolf’ een wat donkere ondertoon, mede door het refrein. Hierin zingt Chedraoui: “Run, run, run as fast as you can, because I’ve killed before and I’ll do it again”.

De sterke single ‘Delay’ is vrij stevig en bovendien zeer intens. Hetzelfde geldt voor ‘Howl’, waarvan de intensiteit naar het eind toe mooi wordt opgevoerd. Ook ‘Bruises’ en ‘Soul For Hire’ eindigen een stukje steviger dan ze beginnen. ‘Drive’, de langste en tevens beste song op Greetings & Salutations, is eerst drieënhalve minuut verstild en beklemmend, om vervolgens los te barsten in een mooi en intens laatste deel.

‘Look At Those Boys’ is een wat lieflijke song, melodieuzer en ook wat opener. In de verstilde ballad ‘Pretty Baby’ krijgt Chedraoui vocale ondersteuning van Ian Clement. ‘Queen Of The Sighs’ heeft dan weer een country-inslag. Het enige wat mindere nummer op Greetings & Salutations is ‘Fade Away’, dat al enige tijd geleden op single werd uitgebracht. Deze song is wel heel zoetig en verbreekt de sfeer op het album een beetje. Voor de rest is Greetings & Salutations echter een prima album.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Intergalactic Lovers Label:EMI Music
Das Pop – The Game

Das Pop - The GameDoor allerlei gezeur met platenmaatschappijen moesten we vijf jaar wachten op...