RECENSIE: The Hillbilly Moon Explosion - Buy Beg or Steal

The Hillbilly Moon Explosion - Buy Beg or Steal
2011-05-16 The Hillbilly Moon Explosion is een rockabilly band uit Zürich, al noemen ze zichzelf liever pan-Europees. Daar is wel iets voor te zeggen: de band bestaat namelijk uit de Italiaans/Zwitserse zangeres Emanuela Hutter, Oliver Baroni (zang/bas) en Duncan James (gitaar) komen uit Engeland, en Luke 'The Puke' Weyermann (drums) is een Zwitser. Hun goede live-reputatie leverde hen een uitnodiging voor deelname aan het Eurovisie songfestival op, die wijselijk werd afgewezen. De band maakte in plaats daarvan een nieuw album.

Buy Beg or Steal opent met de titeltrack. Die heeft een heerlijke riedel die doet denken aan de surfklassieker 'Pipeline' van The Chantays. Op ‘Broken Heart’ zingt Emanuela Hutter loom op de droge eenvoudige gitaartonen. Hoewel zij meeste songs zingt neemt Oliver Baroni er ook enkele voor zijn rekening. Zo zingt hij het oersimpele 'She Kicked Me To the Curb'. Baroni is duidelijk geen vocaal talent, in tegenstelling tot Emanuela Hutter. Dat zij de spil van de band vormt, hoor je bijvoorbeeld op ‘Natascia’, een met veel gevoel gezongen jazzy lied. Dit zingt ze in het Italiaans, een taal die haar beter ligt dan het Engels.

‘Going To Milano’ is een veel opgewekter klinkend lied met een ronkende bas. Maar het hoogtepunt van dit album is wat mij betreft de eerste single, ‘My Love For Evermore’. Hierop zingt Hutter samen met Sparky van de psychobilly band Demented Are Go. Het contrast tussen diens steengruis keelgeluid en de honingzoete stem van Hutter werkt erg goed. Bij het nummer is ook een erg geslaagde Bonnie and Clyde-video bij gemaakt met de geweldig griezelige Sparky in een glansrol. Na het bluegrass-achtige, instrumentale ‘Chalk Farm Breakdown’ eindigt het album met ‘Enola Gay’. Dit is een cover van dat lied van Orchestral Manoeuvres in the Dark. Inderdaad, de laatste band die je met rockabilly zou associëren. Maar het werkt wel; deze uitgeklede versie is een verrassend eenvoudig liedje.

Met de afwisseling zit het wel goed op dit album: soms klinkt het ruig, maar soms ook redelijk ‘clean’. De wisselwerking tussen de zoete vocalen van Emanuela Hutter, het helder doorgalmend gitaargeluid en de diepe tonen die uit de bas geplukt worden zijn prima. Dit soort muziek weet al meer dan een halve eeuw mensen te boeien en dat gaat voorlopig niet veranderen. Daaraan heeft The Hillbilly Moon Explosion weer haar steentje bijdragen.
Recensent:Dave van der Sterren Artiest:The Hillbilly Moon Explosion Label:Suburban
Cloon - mostly Harmless

Cloon - Mostly HarmlessIn 2004 komt Tom Claus het tot dan instrumentale Belgische project Cloon...