RECENSIE: Ya Te Digo - Kill Switch

YateDigo-killswitch
2005-11-11 Het Baskische noise/rock kwartet Ya Te Digo (kortweg: YTD) heeft in thuisland Spanje al een behoorlijke cultreputatie opgebouwd. Het derde album Kill Switch laat duidelijk horen waarom. Het album ademt namelijk uit al zijn poriën rock & roll met de daarbij horende drugs, bloed, zweet, sex en tranen. Niet bepaald hitgevoelig, maar man, wat is dit lekker!

Na een dubbeloptreden met Ya Te Digo moet Girls Against Boys’ Eli Janney ook meer dan enthousiast over de band zijn geweest. Niet voor niets heeft hij mede het nieuwe album van Ya Te Digo geproduceerd. Dit zal er debet aan zijn geweest dat het geluid van de band gevangen is in die heerlijk vertrouwde gruislaag die noise zo onweerstaanbaar maakt. De eerste trits opzwepende noisy nummers zorgt er al direct voor dat je bij beluistering moeilijk stil kunt blijven zitten. Dat de band gaandeweg het album meer en meer variatie toont bewijst dat Ya Te Digo een bijzondere band is. Zo schakelt de band net zo makkelijk over van sleazy noiserock (Lady Luck, Thrilling Threshold) naar machtige wave (All Souls) of van hallucinerende psychedelica (het opzwepende Velvet Hell) naar een experimenteel rustpunt (de berustende afsluiter Nadine).

De invloeden van Ya Te Digo strekken zich uit van iconen uit de 60’s en 70’s (Velvet Underground, The Stooges, Joy Division) tot latere helden als Fugazi en Sonic Youth. Ook valt het niet te ontkennen dat de invloed van Girls Against Boys zelf ook aanwezig is. Toch weet de band op iedere song nadrukkelijk haar eigen stempel te drukken.

Kill Switch verdient in ieder geval een publiek tot ver buiten haar landgrenzen. Ongetwijfeld weet Ya Te Digo ook hier in de lage landen menig poppodium in vuur en vlam te zetten. Kortom: programmeurs der poppodia, verenigt u, en haal deze fantastische band naar Nederland!
Recensent:Chris Dietzel Artiest:Ya Te Digo Label:Astro Discos
Machinehead-elegies

Machine Head - ElegiesRoadrunner Records trotste bezit Machine Head komt eindelijk met een...