RECENSIE: Art Brut - Brilliant! Tragic!

Art Brut – Brilliant! Tragic!
2011-07-02 Twee jaar geleden recenseerde ondergetekende hier Art Brut vs. Satan, het derde album van de Britse band Art Brut. De conclusie luidde toen: “Art Brut vs. Satan is al met al een leuk album, dat met name door de humoristische teksten boven de middelmaat wordt uitgetild.” En laat op het vierde album van de band rond Eddie Argos nou net die humor ontbreken.

Eigenlijk vat Argos het zelf uitstekend samen in het nummer ‘Bad Comedian’, waarin hij zich afvraagt hoe zijn ex kan lachen om de grappen van haar nieuwe vriendje: “How does he make you laugh. Like I used to? If he tells jokes that I can’t relate to?”. Op dezelfde manier zou hij zich af moeten vragen of wij nog wel om zijn grappen kunnen lachen en het antwoord op die vraag is helaas meestal nee.

Afgezien van de minder sterke teksten is het niveau van de songs op Brilliant! Tragic! ook stukken minder dan op Art Brut vs. Satan. De hoekige indierock is lang niet zo fel als voorheen en hierdoor een stuk minder urgent. Het album bevat slechts een paar lichtpuntjes. ‘Martin Kemp Welch 5-A-Side Football Rules’ is wel een vrij goed, maar helaas erg kort nummer. Vooral het lekker voluit gezongen refrein en de baslijn zijn erg sterk. Ook de ironisch bedoelde(?) lofzang op Axl Rose is erg sterk. Lekker fel en met een tekst die in de buurt komt van het oude werk van Argos.

Het derde goede nummer op rij is ‘I’m The Psychic’. Deze song over iemand met paranormale gaven is opnieuw lekker fel en de tekst begint in ieder geval leuk: “I know what you’re all thinking. That I know what you’re all thinking”. Kijk Eddie, zo kennen we je weer!

Helaas blijft het bij deze drie uitschieters en is de rest van het materiaal soms ronduit saai en vooral niet grappig. Het dieptepunt is wellicht het met ruim zes minuten veel te lange ‘Is Dog Eared’. Deze song kabbelt maar een beetje voort en laat alleen in het refrein de voor Art Brut kenmerkende felheid horen. Ook ‘Sexy Sometimes’, waarin Argos een poging doet tot gewoon zingen, is één van de dieptepunten op Brilliant! Tragic!. Deze albumtitel klopt dus slechts voor de helft. Niet briljant, wel tragisch!

Eerdere recensies van Art Brut:
- 23-05-2009: Art Brut vs. Satan;
- 18-10-2007: It's a Bit Complicated.