RECENSIE: Bon Iver - Bon Iver

Bon Iver - Bon Iver, Bon Iver
2011-06-21 Bon Iver bestaat niet langer enkel uit de eenzame Justin Vernon. Na zonderlingenplaat For Emma, Forever Ago maakte de muzikant nieuwe vrienden en reisde hij de hele wereld rond. Zijn debuutalbum is geweldig, maar de eerste tekenen van Vernon’s genialiteit waren te horen op Kanye West’s My Beautiful Dark Twisted Fantasy, een door Festivalinfo met vijf sterren beloond meesterwerk waarop hij zijn stempel overduidelijk drukte. Met Bon Iver, Bon Iver laat Vernon voor het eerst onder eigen bandnaam horen dat hij één van de meest briljante muzikanten vandaag de dag actief is.

Vergeet de prominent aanwezige akoestische gitaar van zijn debuutalbum. Bon Iver is tegenwoordig een band en dit album is een muzikaal toverboek vol verschillende spreuken, waarvan er geen één twee keer herhaald wordt. Er zijn een hoop gastmuzikanten, vrienden van Vernon, ingeschakeld. Greg Leisz speelt steel guitar, Colin Stetson saxofoon. Dit draagt bij aan de variatie en de heerlijke muzikale warmte die van begin tot eind aanwezig is. Het is onmogelijk om één waar hoogtepunt aan te wijzen, omdat ieder nummer op geheel eigen manier pure perfectie is. De rode draad die alles samenbindt zijn Vernon’s unieke stemgeluid, een soulvolle falsetto die gelaagd en soms zelfs vol speelse autotunes voorbij komt, en de poëtische teksten die zich niet 1-2-3 laten ontcijferen.

Magistrale momenten zijn er teveel om op te noemen, maar een kleine greep van persoonlijke favorieten uit het assortiment kan ondergetekende wel geven. Zo is er het wonderschone ‘Towers’, waarin blazers sfeervol op de achtergrond klinken, terwijl Vernon zó hartverwarmend zingt dat de lastige teksten door zijn gevoeligheid alleen naar begrijpelijke woorden worden vertaald. De opbouw in single ‘Calgary’, een nummer dat gaandeweg steeds meer instrumentale aankleding krijgt, staat garant voor kippenvel. En dan is er nog de perfecte afsluiter ‘Beth/Rest’, de meest omvangrijke Bon Iver-song tot nu toe. Harde drums, een saxofoonsolo met vlagen van elektrische gitaar er doorheen, het is een betoverend geheel.

En dat geldt voor het hele album. Bon Iver, Bon Iver is één van de meest magistrale platen in tijden en één van de beste cd’s van 2011. En dat zegt wat, want zoals ze iedere week bij X-Factor zeggen, maar zelden in de serieuze muziekbusiness: dit jaar is het niveau van muzikanten erg hoog. Eigenlijk wilde ondergetekende vijf en een halve ster geven, om duidelijk te maken dat Bon Iver, Bon Iver nóg beter is dan andere albums die dit jaar de maximale beoordeling van ons hebben ontvangen. Helaas zat dat er niet in, maar het moge duidelijk zijn dat het een belachelijk mooie plaat is, die je niet mag missen.
Recensent:Randy Timmers Artiest:Bon Iver Label:4AD / V2

SwampFreaks - www.comHet verhaal over Andrew McDermott (Mac) ,zanger van Swampfreaks , is door...

Limp Bizkit – Gold Cobra