RECENSIE: The Mieters - Zo The Mieters

Zo The Mieters – Zo The Mieters
2011-07-29 The Mieters is een drietal uit Noord-Holland dat probeert te doen waar Want Want (al wordt deze band niet genoemd als inspiratie) momenteel veel succes mee heeft, namelijk het combineren van punkrock met Nederlandse teksten. Met de nadruk op het woord ‘probeert’, want zo de mieters wat is dit een slechte debuut-EP.

De EP Zo The Mieters telt vijf tracks en haalt bij lange na het niveau niet van het eerder genoemde Want Want. De liedjes zijn zowel vlak als minimalistisch en terwijl de kwaliteit van de EP zelf op zich nog wel prima is, is het grootste irritatiepunt van deze EP/band de zang van deze drie heren. El-ke let-ter-greep wordt na-me-lijk door de-ze man-nen a-part uit-ge-spro-ken, waar-door je he-le ir-ri-tan-te zang-lij-nen krijgt. Dit voert absoluut de (negatieve) boventoon in de liedjes van The Mieters.

Deze irritante manier van zingen wordt dan ook nog eens gecombineerd met zeer slechte teksten. De rijm is op het niveau van Sinterklaasgedichten om over de onderwerpen nog maar niet te spreken (hHet meisje achter de kassa van de Hema die niet met een van de bandleden uit wil). Zo durven ze de tekst “Ik ga bijna elke dag naar de Hema, en ik kom er voor een ding maar” met overtuiging te brengen. Al weet dit drietal deze zin te bijna meteen weer te overtreffen met een zin niet veel later in ditzelfde nummer. Zo zingen zij hier bijna direct achteraan “Ik heb alles al in huis van de Hema. Ik loop zelfs voor op het schema.” Welk schema? Bestaat er een schema voor de Hema? Of wisten ze gewoon niets meer te rijmen op Hema? Waarschijnlijk het laatste.

The Mieters is een leuke band voor in de oefenruimte, maar daar mag het dan ook blijven. De band heeft in ieder geval een hoop progressie te maken. Wellicht zit er meer in dan dat er in deze debuut-EP zit. Met wat vloeiendere vocalen, scherpere teksten en iets meer pit in de muziek kan het nog wat worden. Voor nu, vooral overslaan.
Recensent:Cosmo Vloedbeld Artiest:The Mieters Label:Eigen Beheer
Venturo – Breathing

Venturo - BreathingSommige bands willen het lekker allemaal zelf doen. Het Belgische Venturo...