RECENSIE: Flying Flapjacks - Flying Flapjacks

Flying Flapjacks – Flying Flapjacks
2011-07-11 Nederlandse jongens met hersens. Flying Flapjacks noemde zichzelf naar een niet eens zo bekend, doch gaaf vliegtuig. Dat is slim gevonden. Wat ook slim is: de jongens bouwen rustig aan hun muzikale carrière. Volgend stapje is de EP Flying Flapjacks.

Stapje, want de heren zijn sinds 2007 al lekker bezig. Begonnen als eigenzinnige coverband, later omgetoverd tot een band die eigen materiaal op de bühne weet te brengen. Het leverde optredens op in de regio waar de heren vandaan komen: het Westland. Eerst in schuurtjes en lokale podia, later ook op festivalletjes en zelfs het Paard van Troje in Den Haag.

De EP lijkt dan ook een wellicht wat vlugge stap op zoek naar een contract. Maar nee, de heren zijn slim. ,,Met deze opnames als visitekaartje richten de jongens zich op bandjeswedstrijden, festivals en radiostations’’ luidt het persbericht.

Dat is precies het niveau wat deze EP aan kan. De vier nummers zijn heel aardig geproduceerd en klinken over de hele linie best goed. Doch, het is te vroeg voor de vier heren om hoge ogen te gooien. Dat hebben ze zelf heel goed begrepen blijkbaar en dat siert ze. Immers, de heren hebben duidelijk passie voor het maken van muziek en dan is het nogal makkelijk om jezelf voorbij te willen streven.

Die passie blijkt vooral uit het feit dat de EP voorzien is van een erg mooie pentekening van het eerdergenoemde vliegtuig en de band zelf. Maar zeker blijkt de passie ook uit de ruimte die de heren elkaar geven tijdens het spelen. Misschien zelfs iets te veel, want vooral de twee gitaren hadden iets meer momentum aan mogen leveren in de wat harde stukken van de nummers, zoals in ‘Dancefloor’.

Groot pluspunt aan de demo is de dynamiek in de nummers. De ritmesectie maakt van de rock van de heren een swingend geheel, zonder uitzondering. En nadat de zang van Jarl de Bruin even op je is ingewerkt, klinkt die prima en vooral passend bij de muziek. ‘The Looker’ bijvoorbeeld klinkt lekker door een slimme opbouw en enkele segmenten waar, zonder overdreven gedoe, flink wordt gerockt.

Enige echte minpunt aan Flying Flapjacks is het feit dat de nummers erg op elkaar lijken. De heren hebben wel het gevoel voor afwisseling, maar passen dat nog te weinig toe. Verder is dit gewoonweg een slimme EP van een bandje dat wel eens langzaam maar zeker tot een succesvol wasdom kan komen. Met die beoogde bandjeswedstrijden en festivals moet het wel goed komen.
Recensent:Koen Nederhof Artiest:Flying Flapjacks Label:Eigen Beheer
Flogging Molly - Speed Of Darkness

Flogging Molly - Speed of DarknessMet een aanstekelijke combinatie van Ierse folk en punk weet Flogging Molly...