RECENSIE: Earth Crisis - Neutralize the Threat

Earth Crisis
2011-07-18 Earth Crisis wordt in het algemeen aanzien als één van de pioniers van de hardcore. Ontstaan in het begin van de jaren negentig in Syracuse, New York, maakten deze furieuze kerels steeds songs met een boodschap. Ze opperden steeds voor de bevrijding van mensen en dieren wereldwijd. De kracht van hun muziek en de politiek geladen teksten bracht de band onder de aandacht van de internationale pers en televisiestations.

Neutralize The Threat is echter geen puur hardcore album meer. Natuurlijk blijft de basis aanwezig, maar de invloeden uit de metal laten zich steeds meer gelden. Evolutie blijkt voor elke band een gouden greep. Gitaren schreeuwen als nooit tevoren en drumgeluiden beuken als in de eerste de beste metalband.

Zoals vaker in het wereldje van de hardcore is dit Neutralize The Threat met zijn amper dertig minuten speelduur behoorlijk kort. Gitarist Scott Crouse beweert dat ze een concept album maakten en daar heeft hij gedeeltelijk gelijk in. De rode draad van het concept zit hem in de teksten, muzikaal staan alle songs echter los van elkaar. De inspiratie put men uit ‘vigilante actions’ van over de hele wereld. Evident zijn onderwerpen als The Black Panther Party en Berhard Goetz ideaal als thema voor de Earth Crisis teksten. De power die van de plaat uitgaat is er echter niet minder om. ‘Raise’ start het plaatje met een overheersende basriff en toont aan dat Earth Crisis nog steeds beschikt over de kracht en power van weleer. Het titelnummer ‘Neutralize The Threat’ is waarschijnlijk het beste liedje op het album en demonstreert nog maar eens de intensiteit van de band. Er wordt wat gas teruggenomen, maar toch is de impact imposant. Ook ‘Total War’, ‘100 Kiloton Blast’ en ‘Counterstrike’ laten je oorlellen trillen, maar daarmee is de kous ook af. De rest van het album klinkt zowaar wat voorspelbaar en voegt niets toe aan de kracht van de eerste vijf nummers.

Je kunt dus gerust stellen dat Earth Crisis alweer een oerdegelijk plaatje afgeleverd heeft. Geen verrassingen of andere baanbrekende muziek, gewoon een eerlijk hardcore plaatje met een vleugje metal invloeden.
Recensent:Gunther Moens Artiest:Earth Crisis Label:Century Media
VeraB

Vera - Bubbles & BonesEven leek het productieproces van het tweede album van Vera in rook op te...