RECENSIE: Other Lives - Tamer Animals

Other Lives – Tamer Animals
2011-09-14 In 2004 richt Jesse Tabish met Jenny Hsu, Jonathon Mooney, Josh Onstott en Colby Owens de band Kunek op. In 2006 brengt Kunek een album uit, maar daarna wordt de bandnaam gewijzigd in Other Lives. In 2009 verschijnt het titelloze debuut van Other Lives en in mei van dit jaar verschijnt de opvolger Tamer Animals. Een paar maanden later wordt deze plaat ook in ons land uitgebracht.

Tamer Animals werd door Other Lives zelf geproduceerd en gemixt door Joey Waronker, die vooral bekend is van zijn werk met Beck. Bij het debuut van Other lives deed Waronker nog de productie, maar deze keer is zijn rol dus beperkter.

Other Lives is afkomstig uit Stillwater, Oklahoma. De stad ligt aan de rand van de Great Plains, het grote prairiegebied ten oosten van de Rocky Mountains. Dit landschap heeft duidelijk zijn uitwerking gehad op de muziek van Other Lives. Deze klinkt folky, maar ook weids. Referentiepunten zijn bijvoorbeeld Fleet Foxes, Calexico en Bon Iver, maar ook de soundtracks van Ennio Morricone. De muziek van deze grote Italiaanse componist klinkt bijvoorbeeld door in ‘For 12’, de eerste single van Tamer Animals. Deze prachtige song bevat mooie strijkers, maar ook een drumpartij die een galopperend paard suggereert.

Ook het aan de Beatles refererende ‘As I Lay My Head Down’ is erg mooi. Een tegendraads ritme wordt hierin gecombineerd met een vloeiende melodie. In de titeltrack is het dan weer vooral de piano die opvalt, maar ook de drumpartij is hier opnieuw erg sterk, vooral aan het begin van het nummer. ‘Dust Bowl III’ doet niet alleen door de titel een beetje aan “woestijnband” Calexico denken.

De muziek van Other Lives is erg mooi, maar de (samen)zang is misschien nog wel mooier. Luister bijvoorbeeld maar eens naar het bijna klassieke ‘Woodwind’, naar ‘Desert of naar het werkelijk prachtige ‘Landforms’. Tegenover al deze prachtsongs, staat geen enkele misser en Tamer Animals is dus gewoon een wereldplaat.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Other Lives Label:Pias
Scoundrels- Scoundrels

Scoundrels - ScoundrelsDe Engelse band Scoundrels was nog amper ontdekt of het label stuurde de...