RECENSIE: Clap Your Hands Say Yeah - Hysterical

Clap Your Hands Say Yeah – Hysterical
2011-10-01 Clap Your Hands Say Yeah was in een ver verleden het heetste nieuwe bandje op aarde. Anno 2011 wordt het derde album van de Amerikaanse indiepopgroep echter bijna geruisloos de platenzaken ingereden. Het is de negatieve keerzijde van een band die al sinds het begin van zijn carrière weinig brood ziet in explosieve uitspattingen. Want ook op Hysterical houden zanger Alec Ounsworths en zijn collega’s zich vooral bezig met het maken van liedjes die niet per se hoeven te spetteren.

Deze omschrijving wordt door ondergetekende zeker niet negatief bedoeld. Er zijn namelijk maar weinig indiepoppers die zulke fijne songs maken als Clap Your Hands Say Yeah. Hysterical staat bol van geweldige liedjes, met de fijne, folky zangstem van Ounsworths als belangrijk ingrediënt. En ondanks dat de vonken zelfs niet van de meest piepende gitaarsolo (zoals die in ‘Into Your Alien Arms’) afspatten, geeft het deze plaat wel de nodige tempowisselingen mee om van begin tot eind te boeien.

Hoogtepunten zijn echter de verfijndere, langzamere songs. ‘Misspent Youth’ bijvoorbeeld, met een betoverende intro door twee piano’s. Of synth-heavy opener ‘Same Mistake’. Clap Your Hands Say Yeah mikt met een aantal tracks ook op een groter geluid dan voorheen. Zo bevat ‘Siesta (For Snake)’ een bulderende, echoënde achtergrondgitaar tijdens de refreinen. Alsof er aangespoelde walvis om hulp roept.

Maar zoals eerder aangegeven, is het vooral het echt ingetogen werk wat indruk maakt. Clap Your Hands Say Yeah is geen band met vaatjes TNT in de achterbak van de tourbus. En zolang ze dat zelf blijven inzien, kunnen wij blijven genieten van alle pracht en praal die deze band ons te bieden heeft.

Eerdere recensies van Clap Your Hands Say Yeah:
- 27-02-2007: Some Loud Thunder.
Recensent:Randy Timmers Artiest:Clap Your Hands Say Yeah Label:V2 Records