RECENSIE: Man Or Astro-Man - Your Weight on the Moon

Man or Astro-Man? - Your Weight on The Moon
2011-10-25 Man Or Astro-Man? is even krankzinnig als de bandnaam doet vermoeden. De leden hebben namen als Star Crunch (gitaar), Birdstuff (drums) en Coco the Electronic Monkey Wizard (bas en electronics). Deze zelfverklaarde aliens wijden zich al sinds hun landing op aarde in de vroege jaren negentig aan hun nobele missie om surf naar de mensheid brengen. In de traditie van The Spotnicks uit de jaren zestig hullen zij zich bij hun optredens in ruimtepakken. Ze waren een poosje terug naar hun eigen planeet, maar nu laten ze weer van zich horen met een reissue van Your Weight On The Moon dat in 1994 gelanceerd werd.

Wat je van deze band mag verwachten wordt meteen duidelijk als je de openingstrack 'Rocketship XL-3' beluistert. Dit is een klassiek stukje surf dat best veel op Dick Dale's 'Misirlou' lijkt (bekend van Pulp Fiction). Songs als deze hebben hun oorsprong in de coole jaren zestig surf à la Link Wray. Galmende gitaren en Hammond orgels overheersen, maar zang hoor je maar weinig op dit album. Humor is wel volop aanwezig in de maffe retro sci-fi titels als 'Taser Guns Means Big Fun', 'Destination Venus', 'Special Agent Conrad Uno' en dito teksten. Dat element kenmerkt deze band en wordt tot het uiterste doorgevoerd. Je ziet het bijvoorbeeld in het mooie artwork van de cd. Ook zitten fragmenten van oude science fiction films verwerkt in een aantal songs.

Je zou kunnen denken dat een overwegend instrumentaal album als dit saai is, maar niets is minder waar. De songs klinken fris en duren niet lang genoeg om te gaan vervelen. Het geluid van die resonerende gitaar is ook anno 2011 nog een plezier om te beluisteren. Deze reissue bevat tien songs van het originele album met als bonus twee 7 inches, Mission Into Chaos en Return To Chaos. Dat zijn in totaal nog eens negen tracks, toch is de totale duur slechts 45 minuten. Dit is een musthave voor liefhebbers van surf, voor anderen is het een kennismaking met een van de beste vertegenwoordigers van deze stroming.
Recensent:Dave van der Sterren Artiest:Man Or Astro-Man Label:Suburban
Livstid - Livstid

Livstid - LivstidHet uit Noorwegen afkomstige Livstid zet zich met het gelijknamige Livstid...