RECENSIE: Ben Westbeech - There's More to Life than This

2011-10-20 Ben Westbeech is een cellist, producer en zanger uit Bristol. In 2007 verrast hij Europa met zijn debuutalbum Welcome To The Best Days Of Your Life. Het album bevat veel soulvolle tracks die een diversiteit aan stijlen aftasten. In de kleine zaal van Paradiso bleek hij zijn songs ook live ijzersterk te kunnen vertolken. Het leverde hem enige bekendheid en vele samenwerkingen op met onder andere Kraak & Smaak op ‘Squeeze Me’, Jazzanova voor ‘I Can See’ en dubstep producer Rusko met ‘Feels So Real’.

Een brede blik op dance muziek heeft Ben zeker. Dat paste prima bij zijn ontdekker Gilles Peterson en diens label Brownswood recordings. Voor zijn tweede album werd hij benaderd door house label Strictly Rhythm. There’s More To Life Than This is het resultaat van die uitnodiging. Het centrale thema van dit album is dan ook een vierkwarts housebeat. De soulvolle vocale kwaliteiten van Westbeech komen ruimschoots aan bod en ook de producties zijn voortreffelijk. Hiervoor nodigde Ben, ondanks zijn eigen kwaliteiten in de studio, een flinke hoeveelheid gasten uit. Georg Levin, Chocolate Puma, Lovebirds, Motor City Drum Ensemble, Henrik Schwarz, Midland en Rasmus Faber leverden hun bijdragen. Als luisteraar merk je daar overigens weinig van. Het album klinkt behoorlijk homogeen naar discohouse.

De melodieën zijn eenvoudig en lijken gemaakt om zo snel mogelijk meegezongen te kunnen worden. Als geheel doet het daardoor wat vlak aan als gevolg van de geringe variatie in stijl. Het is meer pop dan dance en van enig muzikaal experiment is geen sprake. Jamiroquai zou er jaloers van kunnen worden. Tussen de toegankelijke songs zoals de singles ‘Something For The Weekend’ en ‘Falling’ vallen twee tracks op. Het door Midland geproduceerde ‘Justice’ is een lekkere Chicago house track met een stevige side chain compressor over de synths, die het geheel lekker laat pompen. De teksten zijn een poging van Ben om onrecht in de wereld aan de kaak te stellen, wat nogal geforceerd overkomt. Toch een minpuntje helaas. ‘Stronger’ werd gemaakt in samenwerking met het Duitse Motorcity Drum Ensemble. Het is een sterke en cleane housetrack met een diepe baslijn geworden.

Ben Westbeech heeft het de luisteraar wellicht iets te makkelijk gemaakt op dit album. Er is weinig spannends te ontdekken, waardoor het ondanks de sterke productie een behoorlijk vlak geheel is geworden. Dankzij zijn eerste album, zijn samenwerkingen en andere projecten weten we gelukkig dat het veel spannender kan. Luister bijvoorbeeld eens naar ‘Fatherless’ van Breach, een van zijn alter ego’s. There’s More To Life Than This is een toepasselijke titel. Gelukkig maar!
Recensent:Jasper Wognum Artiest:Ben Westbeech Label:News
Miracle Fortress – Was I The Wave

Miracle Fortress - Was I The Wave Was I The Wave is het tweede album van Miracle Fortress . De uit Canada...