RECENSIE: Mayer Hawthorne - How Do You Do

Mayer Hawthorne - How Do You Do
2011-10-17 Mayer Hawthorne is anno 2011 dé blanke man van de soulmuziek. De bebrilde lover gooide in 2009 hoge ogen met zijn debuutalbum A Strange Arrangement. En zoals het hoort na een geweldige plaat, staan twee jaar later ineens alle deuren voor hem open. Zo gaf hij een prachtoptreden in de Bravo op Lowlands en komt zijn tweede lp How Do You Do uit bij major label Universal Records. Tevens wordt de cd nu door diverse muzieksites- en bladen bestempeld als een van de ‘most anticipated releases’ van dit najaar.

Ineens zijn er hoge verwachtingen die Hawthorne waar moet maken. En op How Do You Do doet hij dat moeiteloos. Hoewel de algehele sound net iets gestroomlijnder is dan op zijn debuut, houdt de Amerikaan zich nog steeds bezig met datgene wat hem al deze aandacht opleverde. Namelijk het maken van heerlijk modern-ouderwetse soulliedjes met een vleugje humor en een extreem hoge dosis vrolijkheid. How Do You Do telt meer hartverwarmende momenten dan een geslaagde bruiloft.

Er staat geen slecht nummer op het album, maar hoogtepunten zijn er voldoende. Zo zijn er de geweldige singles ‘A Long Time’ en ‘The Walk’, het verrassend geslaagde duet met Snoop Dogg ‘Can’t Stop’ en de sexy opener ‘Get To Know You’. Er is een blokje van aaneengeregen korte tracks aan het einde van het album, waardoor er van sleur geen sprake is. En tot slot zijn de teksten soms wel heel erg alledaags, maar daardoor juist erg humoristisch. Neem bijvoorbeeld ‘You Called Me’, waarin we Hawthorne zielig horen zingen dat hij koffie over zijn shirt morst en de bus mist. Maar gelukkig zijn deze zware tegenslagen snel vergeten wanneer hij gebeld wordt door zijn meisje, die laat weten dat ze van hem houdt. Aaaawww.

Natuurlijk is het type soul waar Mayer Hawthorne ons gelukkig mee maakt niet nieuw. Maar er is vandaag de dag geen zanger die het zo overtuigend en leuk doet. Met genoeg vrolijkheid om zelfs Henk & Ingrid de toekomst rooskleurig in te laten zien, pakt Hawthorne iedere luisteraar in. How Do You Do is een gelukzalige plaat waar de wereld behoefte aan heeft.
Recensent:Randy Timmers Artiest:Mayer Hawthorne Label:Universal
Cover Feist - Metals

Feist - MetalsLeslie Feist heeft succesvolle albums op haar naam staan. Let It Die uit...