RECENSIE: Elbow - build a rocket boys! - Dutch Festival Edition

Elbow – build a rocket boys! – dutch festival edition
2011-11-15 Paar vragen vooraf bij het bekijken van Elbow’s Build A Rocket Boys! – Dutch Festival Edition. Het oorspronkelijke album verscheen in maart van dit jaar en haalde vrijwel alleen lovende kritieken. Het leek platenmaatschappij Polydor een leuk idee om het album opnieuw uit te brengen, met een tweede schijfje dat live-nummers bevat van de optredens van Elbow op Lowlands en Pinkpop. De paar vragen dan: Waarom slechts vijf live nummers? Waarom alleen nummers van Build A Rocket Boys! en niets van dat nóg sterkere album The Seldom Seen Kid? Een mini best-of was natuurlijk best leuk geweest.

Beide vragen zijn ook bij het beluisteren van belang, want dat live-schijfje is lang niet onaardig. Elbow heeft -naar eigen zeggen- altijd al een bijzondere band met Nederland gehad. Achterop het hoesje van deze cd staat dan ook: ”We love Holland and it’s alll down to the Dutch. We get something special happening there. Here are our highlights from 2011. Love elbow xxx”. Het artwork is een bewerking van het origineel, met de Nederlandse vlag erin verwerkt. Deze zomer stond de band op zowel Pinkpop als Lowlands en dat waren erg succesvolle optredens. Zanger Guy Garvey presenteerde zich als ware volksmenner en won veel sympathie. Elbow werd de top-attractie en een hoogtepunt op beide festivals.

Het originele album laten we hierbij uiteraard buiten beschouwing, aangezien deze al besproken is op deze site. Net als op dit album, trapt ook deze Dutch Festival Edition af met ‘The Birds’ (op Pinkpop). Live wordt dit nog grootser gespeeld dan de studioversie. Het nummer start sterk, wordt bewust eentonig gemaakt en uitgekleed, om vervolgens met een fantastische overgang het publiek mee te krijgen. ‘Neat Little Rows’ (op Lowlands) wordt muzikaal rijk aangekleed en het leuke is dat Garvey na dit nummer het publiek mee laat zingen, als opmars naar ‘Grounds For Divorce’. Dat gebeurt massaal en erg geslaagd, waardoor je al klaar zit om eens flink te genieten van dit erg sterke The Seldom Seen Kid-nummer, maar helaas blijft ie achterwege op deze cd.

Elbow was op zowel Lowlands als Pinkpop een live-ervaring, zoals veel media schreven. Voor een live-ervaring zijn heel wat elementen vereist. Beeld, geluid, sfeer, omstandigheden en opbouw, bijvoorbeeld. Op cd is uiteraard slechts het geluid aanwezig, maar daar is ook nog een soort spanningsopbouw mogelijk. Met slechts vijf (erg sterk gespeelde) nummers die niet op elkaar aansluiten en slechts een publieksintro voor ‘Grounds For Divorce’, voelt dat wat karig aan. Het wachten is op een eventuele nieuwe dvd, wat natuurlijk wel interessant is. Op deze cd zijn het gewoon vijf live nummers en na 33 minuten zijn die alweer afgelopen. Leuke geste van Elbow á twintig euro, maar het origineel ligt afgeprijsd in de winkels en dat volstaat prima.
Recensent:Steven van Beek Artiest:Elbow Label:Universal Music
Charles Frail and the Moulting Frames - Morning It Breathes

Charles Frail - Morning, It Breathes Charles Frail And The Moulting Frames klinkt internationaal, maar het is...