RECENSIE: Charles Frail - Morning, It Breathes

Charles Frail and the Moulting Frames - Morning It Breathes
2011-11-19 Charles Frail And The Moulting Frames klinkt internationaal, maar het is een 21-jarige Nederlandse singer/songwriter genaamd Karel Ensing. Die naam is goed gekozen want hij maakt fragiel klinkende muziek. Je moet ook wel fijngevoelig zijn om op het idee te komen van een album over de ademtochten van de ochtend! Charles Frail deed het en noemde zijn debuut Morning It Breathes. Hij zorgde voor het artwork en naaide eigenhandig een omhulsel van kaasdoek aan de eerste vijfhonderd exemplaren. Dat zegt iets over de creatieve drive van deze artiest en het zorgt voor een goede eerste indruk, maar het gaat natuurlijk vooral om de muziek.

Dit is zo’n zanger waarvoor je gaat zitten of waarvoor je hard wegloopt. Dat laatste is niet denkbeeldig, want als je zijn bijzondere zangstijl niet trekt ga je geen plezier aan dit album beleven. Als je die stem hoort denk je waarschijnlijk meteen aan Anthony Hegarty. Net als deze illustere zanger heeft hij veel vibrato in zijn zachte stem en ook hij zingt hypergevoelige songs met poëtische teksten. De songtitels geven een indruk van het dichterlijk gehalte van de songs, het zijn bijna gedichten op zichzelf. De openingstrack getiteld 'It Was The Leaves That Whisper Take Me Off This Tree' is een erg gevoelig lied dat zonder haast van start gaat en even gemoedelijk de elf minuten grens passeert. Ondertussen hoor je Charles zijn raadselachtige teksten zingen terwijl hij zichzelf op gitaar begeleidt. Hij bespeelt zijn instrument op een intuïtieve en ontspannen manier. In enkele tracks zitten ook gesproken dichtregels en vogelgezang verwerkt. Op ‘But Oh Behold’ is de harp erg prominent aanwezig en is de pathetische broze zang op het randje. Charles Frail maakt dus geen ‘gemakkelijke’ muziek, maar songs als 'My Blood Was Not Enough' en ‘No Morning Will Outlive This Glory’ zijn wel conventioneler qua structuur, klank en aankleding.

Morning It Breathes is een gevoelig album dat een bijzondere sfeer schildert. Je ervaart het zoals je een goed boek ervaart. Er zit een verhaal in, maar het wezen van de kunst zit in andere dingen. Dat zijn de dingen die niet eenduidig zijn en van de onderdelen een geheel maken. Daarin is Charles Frail zeker geslaagd. Het is beslist muziek voor een beperkte doelgroep, maar die groep is wel hooked for life. Er is voor hen ook iets om naar uit te kijken, want dit album is het eerste deel van een trilogie, Mirror River en City Fire volgen nog.
Recensent:Dave van der Sterren Artiest:Charles Frail Label:Volkoren

The Chevin - The ChampionVoorheen Young Vegas geheten, nu vernoemd naar de heuvel onder hun...

Elbow – build a rocket boys! – dutch festival edition