RECENSIE: Turbowolf - Turbowolf

Turbowolf – Turbowolf
2011-11-16 Vorig jaar was het even de wenkbrauwen fronsen, toen aangekondigd werd dat Korn een tournee ging doen met Dimmu Borgir. Het enige dat beide bands gemeen hebben, is de liefde voor het hardere genre en het grote commerciële succes. Wij kwamen toe in het midden van het optreden van de Noorse black metalband, waardoor het voorprogramma aan onze neus voorbijging. Meestal is dit niet zo’n catastrofe, maar deze keer hebben we wel spijt dat we de wonderband Turbowolf misten. Want na het horen van hun debuut (het selftitled Turbowolf), kunnen we niet anders dan spreken over een geniale meute rock ’n rollers.

Het vurige viertal uit Bristol stampt er meteen enkele rechttoe rechtaan rocksongs in met ‘Introduction’, single ‘Ancient Snake’ en ‘Seven Severed Heads’. De hevige rock ‘n roll wordt op interessante wijze aangevuld door een keyboard. Het zorgt voor dat net ietsje meer. Dat de band wel houdt van elektronica bewijzen ze ook met hun Tool-achtige intermezzo ‘TW1’, terwijl ze het album ook een leuk rustpunt meegeven door in ‘K-J’ tussen alle heftigheid een primitieve opname van een song te smokkelen. Dit maakt van dit hevig om zich heen stampend goedje een bak vol prullaria, die in zijn geheel een schatkist van onschatbare waarde wordt. Zo kunnen ze evengoed een rustige rocksong brengen, zoals het prachtige ‘Son (Sun)’ bewijst. Hoogtepunten van het album vinden we in knallers als ‘The Big Cut’ (met een prachtig stonermoment op het einde), ‘A Rose For The Crows’ en het ruige ‘Let’s Die’, waar de ultieme climax van de plaat bereikt wordt.

En zo kunnen we niet anders dan besluiten dat hier één van de betere albums van het jaar in onze brievenbus is beland. Dat het geen toeval is dat ze met grote kleppers op tournee mogen gaan. Dat het een absolute aanrader is voor iedere rockfan. En dat we in de toekomst nog wat gaan meemaken met deze jongens. Noteer dus gerust op het prikbord de volgende woorden: ”debuut van Turbowolf aanschaffen”.
Recensent:Bram De Wulf Artiest:Turbowolf Label:Hassle Records
The Third Sound – The Third Sound

The Third Sound - The Third SoundDe basis voor The Third Sound werd gelegd door de IJslander Hákon...