RECENSIE: The Third Sound - The Third Sound

The Third Sound – The Third Sound
2011-11-10 De basis voor The Third Sound werd gelegd door de IJslander Hákon Aðalsteinsson, voorheen lid van Singapore Sling en Hudson Wayne. Aðalsteinsson trok naar Rome, waar hij ging samenwerken met Francesco D’Onofrio. Met een tas vol opnamen keerde hij huiswaarts en daar werkte hij vervolgens samen met gitarist Hallberg Daði Hallbergsson. Tenslotte mixte hij het album met behulp van experimentele technieken, gebaseerd op een natuurkundige theorie genaamd The Third Sound. Hier komt dus de bandnaam en tevens de albumtitel vandaan.

Naast de genoemde muzikanten werkt aan The Third Sound ook nog een aantal gasten mee. Raniero B en Manuel Cascone drummen ieder op vijf tracks. De laatste verzorgt tevens wat percussie en zingt backing vocals in ‘In My Dreams’. Ook Elsa María Blöndal zingt backing vocals, maar dan in ‘Long Way From Home’.

De muziek van The Third Sound is een mengeling van shoegaze, psychedelica, krautrock en D’Onofrio’s liefde voor de sixties. Openingstrack ‘At Heaven’s Gate’ doet wel wat aan het geluid van The Stone Roses denken. Het nummer is swingend, dichtgesmeerd met gitaren en de zang zit ergens achterin de mix. ‘Gloria’ is meer sixties-georienteerd en iets trager. De zang in deze track verdrinkt haast in de reverb.

Het sterke ‘Re-elevation’ is een rock-achtige song, waarbij de zang opnieuw flink door de galmbak is gehaald. ‘J.S.D.’ is een wat tragere rocker met lekker gitaarwerk. Vooral tegen het eind van deze song mag Hallbergsson even lekker los. Het rustige en wat experimentele ‘Love/Perfected By Death’ is instrumentaal en vormt een mooi rustpunt op het album. ‘Long Way From Home’ is eveneens vrij rustig. Ook heeft deze song een behoorlijk open geluid met een akoestische gitaar en een laag tempo.

Het meest experimentele nummer op The Third Sound is afsluiter ‘Further Down’. Deze instrumentale track bevat een doorlopend ritme, waarvan je je afvraagt welk instrument ze ervoor door de mangel hebben gehaald. Waarschijnlijk een gitaar. Verder komt er in het midden wat drumwerk voorbij.

Het is niet helemaal duidelijk of The Third Sound nu een echte band is of een eenmalig project. Dit doet echter niets af aan het feit dat The Third Sound een prima plaat is, die je vooral in zijn geheel tot je moet nemen.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:The Third Sound Label:Suburban
Gotan Project – Best of / La Revancha en Cumbia

Gotan Project - La Revancha en Cumbia / Best Of Gotan Project , de altijd strak in het pak gestoken Parijzenaren die een...