RECENSIE: Martyn - Ghost People

Martyn – Ghost People
2011-11-08 Zoals iedereen waarschijnlijk wel weet, doet de Nederlandse dansmuziek het vrij goed in het buitenland. Wellicht minder bekend is, dat dit niet alleen geldt voor de commerciële trance van mensen als Tiësto en Armin van Buuren. Ook verschillende Nederlandse dubstep producers zijn behoorlijk succesvol over de grens. Martijn Deijkers, beter bekend als Martyn, is er hier één van, al gaat zijn muziek veel breder dan alleen dubstep.

Martyn begon zijn carrière in 1996 als dj in de drum and bass scene. Later richtte hij zich meer op dubstep en in 2009 debuteerde hij met het album Great Lengths, dat verscheen op zijn eigen label 3024. De muziek van Martyn wordt al snel opgepikt in het buitenland. Hij wordt gevraagd om Fabric 50 te mixen, het vijftigste deel in de bekende Fabric-reeks. Ook komt Martyn in contact met Flying Lotus en deze vraagt hem om een album uit te brengen op zijn label. Ghost People, het tweede album van Martyn, verschijnt dan ook op Brainfeeder. De distributie wordt in ons land verzorgd door PIAS.

Waar Martyn op zijn debuutplaat al liet horen niet aan één stijl vast te zitten, laat hij op Ghost People nog meer house- en techno-invloeden toe. Hij mengt deze stijlen met dubstep tot een eigen sound die behoorlijk toegankelijk is, maar nergens al te gemakkelijk. De zogenaamde ‘ghost people’ uit de titel zijn het overkoepelende thema van het album. Martyn doelt hiermee op mensen die in de dance-scene rondhangen om andere redenen dan de muziek. Het album is niet bedoeld om deze mensen de les te lezen, Martyn wil simpelweg zijn ervaringen verwerken.

Het nummer ‘Ghost People’ is één van de betere tracks op het album. Het centrale thema is ontzettend catchy en verder bevat het nummer lekkere baslijnen. Nog beter is de track ‘Popgun’. De combinatie van diepe bassen met het jaren ’90 housegeluid, compleet met vocale samples, werkt ontzettend goed.

‘Viper’ is een wat donkere track en het begin van ‘Masks’ doet wel aan het geluid van Burial denken. Verderop in deze track horen we echter meer techno-invloeden. ‘Twice As Nice’ klinkt als een warm bad, waar je heerlijk in kunt wegzakken. ‘Bauplan’ klinkt juist wat killer met veel electro-invloeden en doet wel wat aan Kraftwerk denken. Dit wordt natuurlijk versterkt door de Duitse titel van het nummer.

De bijna negen minuten klokkende afsluiter ‘We Are You In The Future’ is naast ‘Ghost People’ en ‘Popgun’ het derde hoogtepunt op het album. Deze housetrack met heerlijke synthpartijen is vooral tegen het einde ijzersterk.

Nog meer dan op zijn debuutalbum combineert Martyn zijn dubstep met techno en house. Hij doet dat op een zeer natuurlijke wijze en hierdoor is Ghost People een zeer sterk album geworden.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Martyn Label:Pias
The Black Box Revelation - My Perception