RECENSIE: King Jack - King Jack

Cover King Jack - King Jack
2011-11-18 Na ruim anderhalf jaar in de studio is hij er eindelijk: het gelijknamige debuut van de Nederlandse rockband King Jack. De bandleden van King Jack (Boaz Kroon, Guido Blom, Thijs Boontjes en Ferry Kunst) hebben elkaar leren kennen in Amsterdam. Maar King Jack is vooral bekend als de groep van leden van de begeleidingsband van Anouk. Rondom het vertrek van Kroon en Boontjes was wel wat te doen in de media.

In korte tijd heeft King Jack een aardige live-reputatie opgebouwd en wordt de band gezien als een van de grote muzikale beloftes. Naar aanleiding van een optreden bij De Wereld Draait Door kreeg de groep de nodige aandacht. In 2008 resulteerde dit in een platencontract bij Sony BMG. Op 26 januari 2009 verscheen bij dit label hun eerste single en in dezelfde maand stond de band op Noorderslag.

Natuurlijk ontbreken hun singles ‘Some Girls’ en ‘Lose It’ niet op het debuut. Beide singels hadden hun weg naar het publiek reeds gevonden. Aanstekelijke nummers waar de lekkere jaren `70 rock vanaf droop. Verrassend daar en tegen dat de nummers ‘Sunrise’ en ‘Can’t Get My Head Around You’ het album niet haalden.

De leden van de band geven aan dat zij zich voor dit album voornamelijk lieten inspireren door T-Rex, Herman Brood en Led Zeppelin, met een beetje Beatles en Rolling Stones. Boaz: "De muziek van de seventies is mij met de paplepel ingegoten. We hebben elkaar behoorlijk op lopen stoken, en ons meer en meer verdiept in die stijl. We gaan er helemaal in op, omdat het echt is! Het komt uit het hart, het is geen plastic shit."

Er valt veel te genieten, want de vertrouwde lijn wordt in de liedjes ‘OMG’ en ‘Everyday’ voortgezet. Ook ‘All The Things We Don’t Knew’ is een lekker in het gehoor liggend nummer en ‘Rider On Fire’ is een lekkere rock song. De meer psychedelische en experimentele rocknummers ‘Universe Of Time’ en afsluiter ‘Battle With No End’ zorgen er voor dat de plaat afwisselend is. Enige misser is het saaie ‘Take Me Home’, maar met twaalf tracks blijft er genoeg over om de volume knop wat harder te zetten.

King Jack debuteert met een krachtige plaat die niet onopgemerkt zal blijven. De cd is door Attie Bauw prachtig geproduceerd en bevat veel goede nummers. De vier leden kunnen dan ook tevreden zijn met het resultaat: een mooie rock plaat.
Recensent:Rolf Marselis Artiest:King Jack Label:Sony Music
Cover Zun Zun Egui - Katang

Zun Zun Egui - KatangOndanks dat de naam Zun Zun Egui anders doet vermoeden is de groep een pure...