RECENSIE: Mensenkinderen - Het Land dat Ooit Vol Eerbied Zong

Cover Mensenkinderen - Het Land dat Ooit Vol Eerbied Zong
2012-02-02 Het is nogal een wissel die Bas van Nienes trekt. De afgelopen jaren vormde hij samen met Jeroen van der Werken het electropop-duo Anderson. Het duo reisde langs de hipste clubs en festivals van de wereld. De wereld werd veroverd en het duo kon met een gerust hart huiswaarts. Daar werd het voor Bas tijd om een ander gebied te gaan verkennen. Zijn jeugdherinneringen vond hij terug in oude dagboeken. Hij begon te werken met het materiaal en schreef er nieuwe teksten bij. Herinneringen aan het Nederland uit zijn jeugd. Met deze teksten dook Bas het schuurtje in zijn achtertuin in, vergezeld door een vracht aan instrumenten. De expeditie mondde uit in Het Land Dat Ooit Vol Eerbied Zong. Een plaat die de lucht van een vervlogen Nederland ademt.

Het resultaat van deze expeditie mag er zijn. De poëtische Nederlandse teksten met een gelaagde sound die we kennen van onder andere Sufjan Stevens vormen een fijne, niet vaak gehoorde combinatie. Het geeft daarmee de Nederpop weer een nieuw hoofdstuk.

Gezien de geschiedenis van Bas zou je denken dat er voornamelijk electropop te horen is, en gezien het lekker opgewekte ‘Plastic Bijbel’ dat klinkt alsof het uit een oude spelcomputer komt, klopt dat ook wel. Op een song als ‘De Film Van Vandaag’, dat aan Spinvis doet denken, ligt de basis echter weer bij de akoestische gitaar. Bij het mystieke ‘Is Er Nog Iemand’ komt er naast een elektrische gitaar zelfs een selectie van blaasinstrumenten aan te pas. Er is dus flink wat muzikale afwisseling te horen. Neem ‘Een Blauwe Maandag’, een instrumentale track die zo uit de koker van Radiohead zou kunnen komen, net als het dromerige ‘Achter Dit Gordijn’ trouwens, dat daarentegen wel weer tekst bevat. Of de fijne titeltrack waarop tijdens het intro een draaiorgel te horen is. Bas’ brede keuze van instrumenten geeft het album een fantasievolle aankleding, waardoor de liedjes stuk voor stuk het ontdekken waard zijn en blijven. Net als de teksten overigens die uitblinken in doeltreffendheid; ” Een huis gebouwd van Lego, een auto van karton. Een kerk gebouwd van plastic, smeltend in de zon”. Het geeft zonder enige moeite een zonnige dag uit het leven van een spelend kind weer.

Mensenkinderen levert met Het Land Dat Ooit Vol Eerbied Zong het eerste Nederlandstalige hoogtepunt van het jaar af. Liefhebbers van Spinvis en Sufjan Stevens doen er goed aan deze plaat eens grondig te beluisteren. Het zal geen teleurstelling zijn. Mensenkinderen, wat een fraai album!
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Mensenkinderen Label:Volkoren
Cover The Kabeedies - Soap

The Kabeedies - Soap The Kabeedies zijn naar eigen zeggen het beste dat uit East Anglia is...