RECENSIE: Penelope Houston - On Market Street

Cover Penelope Houston - On Market Street
2012-02-23 Blondie! Althans,dat is het eerste dat je denkt bij het zien van de hoes van de nieuwe plaat van Penelope Houston. Zo ver buiten de waarheid ligt het ook niet, want de in Seattle geboren Houston was jarenlang de zangeres van de San Fransisco-based punkgroep The Avengers en kent van vroeger, net als Debbie Harry, alle slonzige hoekjes van het inmiddels ter ziele gegane punkhol CBGB’s op haar duimpje. Tegenwoordig maakt ze muziek die een heel stuk bedachtzamer is, getuige On Market Street. Persoonlijke songs over de sporen die het muzikantschap heeft nagelaten, haar rauwe punktijd waar ze soms heel stiekem wel een beetje naar terugverlangt, persoonlijk verlies, haar liefde voor deltablues. Houston is ouder en wijzer geworden, getuige de bijgaande bio bij haar meest persoonlijke album in haar carrière tot nu toe: ‘Your ears are required, but your heart is what I desire’.

De rauwe punkroots waar Houston haar muzikale oorsprong vindt, ben je eerlijk gezegd ook meteen vergeten als de eerste tonen van ‘All The Way’ inzetten. Je merkt meteen: dit is een stemmige, stoffige singer-songwriterplaat met Penelope op lead vocals die alle registers krakend opentrekt. De whiskey en het vele roken hebben hun sporen nagelaten op haar stembanden. En juist dat zorgt ervoor dat je denkt: lekker, had dat eerder gedaan. De veel ingezette oude Mellotron en Wurlitzer doen de rest en zelfs cello en viool worden op diverse tracks ingezet.

Het is natuurlijk een groot cliché om te zeggen dat Penelope Houston deze muziek eigenlijk haar hele leven al heeft willen maken, ook al zegt ze dat zelf. Eindelijk heeft ze haar stem gevonden, punk was leuk maar ik ben blij dat ik daar nu niet zoveel meer mee te maken heb, ik maak nu precies de muziek die altijd al in me heeft gezeten maar er nooit is uitgekomen, dat soort dingen. Maar ergens denk je: verdomd, je zal wel gelijk hebben.

Want dit album klinkt Lekker met een kapitale L. Stap in je oude Buick Cabrio, stop ‘m in de speler en zet koers naar Tennessee terwijl je ‘m laat schuren in je hersenpan. Penelope heeft alvast de route voor je uitgestippeld.
Recensent:Jasper van Harskamp Artiest:Penelope Houston Label:Glitterhouse Records
Cover Bed Rugs - 8th Cloud

Bed Rugs - 8th Cloud 8th Cloud is het debuutalbum van het Belgische Bed Rugs . De band bestond...