RECENSIE: Sven Väth - In the Mix - The Sound of the Twelfth Season

Cover Sven Väth - In the Mix - The Sound of the Twelfth Season
2012-02-08 Sven Väth is de vader van de techno voor onze oosterburen. Ook buiten Duitsland geniet hij nog altijd van zijn grote bekendheid en lange staat van dienst. 2011 was het jaar waarin Sven zijn dertigste jaar als DJ vierde. Papa Väth, zoals fans hem noemen, stamt dan ook uit 1964. Daar merk je niets van als je hem ziet draaien. Papa feest er nog altijd op los alsof er geen morgen is.

Wie Sven al enige tijd volgt weet dat zijn muzikale smaak kan fluctueren. Hij heeft bijvoorbeeld harde periodes gehad waar DJ Rush een puntje aan kon zuigen. De afgelopen jaren stonden daarentegen vooral in het teken van minimale techno. Op The Sound Of The Twelfth Season is zijn smaak weer wat hitgevoeliger geworden. Wie deze zomer in zijn Cocoon club in Frankfurt of bij een van zijn optredens op Ibiza was, herkent ongetwijfeld de underground hits van 2011 in deze mix.

Väth neemt uitgebreid de tijd om de stokpaardjes van zijn Cocoon Recordings label op je te laten inwerken. Iedere track wordt vrijwel volledig uitgedraaid. Ook de tracks van ruim acht minuten. De dubbele cd geeft daardoor meer het gevoel van kop-staart gemixte tracks dan van een opzwepende DJ mix. Voor thuis natuurlijk prima.

De eerste schijf heeft als thema ‘nacht’. Niet chillen, maar losgaan dus. De rauwe electronische tracks zijn veelal sober en hebben een old school sfeer. Hoogtepunten zijn ‘Adonis’ van Boys Noize met zijn aanstekelijke Spaanse gitaarsample, ‘Ragysh’ van Todd Terje en ‘Let Me Count The Ways’ door Benoit & Sergio. Al met al een degelijke set, maar je kunt niet beweren dat Sven het dak eraf heeft gedraaid.

Disc twee is de ‘dag’ schijf. Meer relaxte tracks voor tijdens de afterparty of de zondagmiddag. Alhoewel, de set zou het ook prima op een feestje doen. Er zit wat meer soul in de nummers, aangedikt door vele vocale samples. ‘Here’s Your Trance, Now Dance’ van Omar S is niet alleen grappig, maar ook nog eens erg lekker. Klassieke soulvolle Detroit techno van de bovenste plank. Het volkomen grijsgedraaide ‘Envision’ in de Ame remix van Osunlade mag uiteraard niet ontbreken. Maceo Plex met ‘Falling’ doet daar nog een schepje bovenop. Ober, een Pina Colada alstublieft!

The Sound Of The Twelfth Season is een van de betere compilaties in de reeks geworden. Papa Väth heeft na dertig jaar zijn vermogen om pareltjes te ontdekken niet verloren. Dat hij de plank ook weleens mis slaat kun je hem gemakkelijk vergeven.
Recensent:Jasper Wognum Artiest:Sven Väth Label:News
Cover Ansatz Der Machine - Heat

Ansatz Der Machine - HeatDe muziekwereld functioneert soms eigenaardig. In het beste geval wordt een...