RECENSIE: XBOX - Peter Jackson’s King Kong

KingKongGame
2006-01-09 Hoewel soms een spel wordt gebruikt als inspiratiebron voor een film, zoals bijvoorbeeld gebeurde bij Tomb Raider, gebeurt dit vaker andersom. Dit spel draagt dan meestal meteen vele nadelen met zich mee. Het wil meeliften met de successen van de film, of het is een leuk extraatje voor de fans. Toch blijkt ook dit vooroordeel weer niet te kloppen. Neem bijvoorbeeld het spel James Bond Goldeneye uit 1997 welke werd gevolgd door vele succesvolle delen op bijna alle consoles. Peter Jackson’s King Kong is tevens uit op alle consoles en laten we hopen dat deze ook bij het rijtje uitzonderingen thuishoort.

Wie niet bekend is met deze nieuwe film van Peter Jackson (o.a. Lord Of The Rings) hoeft niet te vrezen. Wanneer je het spel voor het eerst start krijg je een stukje uit deze film als uitleg. Je (Jack Driscoll) reist samen in een roeibootje met de fanatieke filmmaker Carl Denham en actrice Ann Darrow naar het eiland Skull Island. Zoals je aan de naam eigenlijk al kunt afleiden is het niet het ideale vakantiegebied waar ze stranden.

Je kijkt door de ogen van Jack (firstperson) en moet de anderen in veiligheid brengen. Zoals je al kunt raden gaat dit niet altijd even makkelijk en ben je continu bezig met de meest vieze beesten af te knallen. Naast een pistool kun je ook speren en botten van dode dinosaurussen oppakken om hiermee richting de tegenstander te gooien. Vaak wordt het erg voorgekauwd door het spel zelf hoe je een bepaalde situatie moet oplossen, het is hierdoor een erg makkelijke game.

De scènes komen erg overeen met de film en bevat ook de echte stemmen van de acteurs. Hoewel het spel voor boven de twaalf jaar is, is het evengoed mogelijk om voor deze Engelstalige dialogen een ondertiteling in jouw gewenste taal te zetten. Dit is wat mij betreft zeer aan te raden aangezien er vaak tips worden gegeven van je reisgenoten die je anders misloopt.

Om het spel extra afwisseling te geven varieert het spelen tussen twee characters. Ongeveer 70 procent van het spel heb je de rol van de verliefde aap. De controles voor deze character zijn echter wel even wennen. Dit is namelijk van firstperson naar thirdpersoon geswitched. Wat wil zeggen dat je als een soort derde persoon van boven meekijkt op de aap. Verder is het erg tegenstrijdig om de ene keer ‘de slechterik’ te spelen en de andere ‘de goede’, maar wel leuk.

Net als in de film verlaat je in het spel ook op een gegeven moment het eiland en kom je in New-York aan. In de film werd in vergelijking met het eilanddeel hier ook niet veel aandacht aan besteed en gelijk is dit aan het spel. Best jammer want na die grote spinnen doodprikken met scherpe botten wil je ook wel eens wat anders.

Kort maar krachtig. Misschien ben ik iets te fanatiek geweest, maar na in totaal een halve dag gamen ben ik er alweer doorheen. Nu is dit bij een racespel of een shooter niet zo’n probleem, maar een single player adventure game die na één keer wel weer leuk geweest is zal langzaam onderop de stapel xbox-spellen belanden.

Wanneer je een spel van tussen de 40 en 65 euro koopt verwacht je toch iets meer plezier. Dit is waarschijnlijk ook de reden waarom hij zoveel hits krijgt op verkoopsites als Ebay. Het spel is leuk om een keertje te doen, maar wacht nog even met kopen totdat de populariteit wat is overgewaaid of leen hem een keertje in de videotheek.

Bezoek de King Kong Game Website
Recensent:Marcel Kamphuis Artiest:XBOX Label:Ubisoft
XboxFifa06