RECENSIE: Monstertux - During Daytime

monstertux-duringdaytime
2006-02-07 Als je band Monstertux heet worden er al gauw associaties gelegd met heftige metal of iets in die richting. Bij het Friese Monstertux kun je die associatie meteen overboord gooien. Zelf omschrijven ze hun muziek als ‘monsterrock’ maar ook dat dekt de lading niet. De precieze benaming kan ik zo een-twee-drie niet geven, maar dat het behoorlijk groots klinkt staat vast. Live moet dit zeker een erg prettige band zijn om naar te luisteren. Maar het gaat hier natuurlijk om hun nieuwe EP During Daytime.

De acht songs op het schijfje klinken zeer verzorgd, en er wordt sterk gemusiceerd. Opener In A Minute kent een mooie opbouw naar het refrein, waarin de drumpartij beetje bij beetje wordt opgeschroefd. Goed gevonden! In het tweede nummer Am I? wordt duidelijk waar de titel van deze EP vandaan komt. Het valt op dat de band goed weet om te gaan met de dynamiek in de songs. Het mooiste moment van de EP komt wat mij betreft in het derde nummer Made In Taiwan. Net voor het tweede couplet breekt de hemel open als de tweede gitaar subtiel inkomt. Weer zo’n goed gevonden moment!

En zo kan ik nog wel even doorgaan. De songs zitten goed in elkaar, al kent de EP geen echte hoogtepunten. Wel een beetje storend zijn de soms wat gekunstelde Engelse teksten. Zo klinkt het in Sleep My Love: “Love like a church, with wide open doors; and classical music digitally warms you up”. Sorry, u zei?. Het leidt soms de aandacht af van de prima songs. Maar dit is slechts een klein puntje van kritiek op een verder prima EP.
Recensent:Chris Dietzel Artiest:Monstertux Label:Eigen Beheer
Sweet Candy Kills

Sweet Candy Kills - Sweet Candy Kills‘Catchy, punky popsongs’, zo zou je de 5 liedjes op dit titelloze debuut van...